Demone Nero

2017. szeptember 07. 15:57 - Spica

ha jót akarsz

... akkor kerüld el, hogy a Posta vámoljon neked valamit.

A papírok elküldése után 1 héttel rákérdeztem, mégis mi van.

Ja, hát biztos megkaptuk, de azért küldje el mégegyszer. De mit küldött? Űrlapot meg kiviteli papírt? Ühm, igen, az elég lesz.

Újabb 2 nap: megnéztük, mit küldött, ja, nem elég mégsem, még kéne számla.

Számla benne van a dobozban, nyissátok ki!

Újabb 3 nap: kinyitottuk, szerintünk nincs benne.

Levél a mesternek (aki állítja, berakta a számlát a dobozba, sőt a kísérő papírok mellé is), hogy küldjön már egy számlát emilben... itt tartunk.

Szólj hozzá!
2017. augusztus 03. 09:11 - Spica

hírek Svájcból

két vacak kép a pumpából kiszedett hüvelyekről.

img_0496.JPG

img_0497.JPG

az egyik baj, hogy rozsdásak - ki tudja, hol állt az autó előző életében.

a másik baj a fém spén az olajcsatornában - ki tudja, hogyan gondozták szegényt. illetve, tudom, hogy nem gondozták, hiszen a SPICA olajszűrője így nézett ki 2011-ben, mikor kivettük:

255290_219833524702376_7067249_n.jpg

Külön kérésre kiküldtem az injektorokat meg a pilléket is, az első a beállításhoz kell, a másodikon pedig van valami módosítani való a fals levegő szívás ellen.

Szólj hozzá!
2017. július 24. 16:58 - Spica

még annyira sem.

ott hagytuk abba, hogy van egy tipp, mi lehet a baj. a tipp az volt, hogy az egyik hengerben kitámasztott az injektor (nem ritka a rugótörés ennyi idő után).

a további teszteknél azonban sajnos olyat vettünk észre, ami minden eddig elméletet elsöpört: egyrészt növekszik az olaj mennyisége, másrészt ha még csak a gyújtást kapcsoljuk be és elindulnak a benzinszivattyúk, a SPICA oldalán a vezérlő rész kezdeténél elkezd pisilni a benzin kifelé ...

na, itt abbahagytunk mindent, és kiszereltük a pumpát.

próbapadra téve, és a felépítést tanulmányozva egyértelművé vált, hogy a felső részben, ahol a dugattyúkból és hüvelyekből álló pumpaelemekben egymásnak feszül az olaj- és a benzinkör (a piros ellipszis), történt valami - ami egyébként a szakirodalom szerint a természetes kopás miatt ennyi idő után sajnos várható.

proxy.jpg

a pumpaelemek egymáshoz egyedileg, egyenként, nagyon szorosan illesztett dugattyú-hüvely elemekből állnak, és természetesen kapni nem lehet őket. a 3 specialista (Svájc, Németország, USA) persze tudja javítani és újra kalibrálni a pumpát, úgyhogy ... egyelőre bekértem 2 ajánlatot.

Szólj hozzá!
2017. július 11. 19:40 - Spica

hát majdnem

aztán lecsúsztunk.

szóval a kis tömítés rendben megjött, beszereltem, összeraktuk a motort, állítottam picit a SPICA rudazatán meg egy kis trükkel még a gyújtást is visszább tudtam fokolni, és lett alapjárat. állítottam keverékarányt, aztán hurrá próbaút, ez volt pénteken kora délután, szombaton ugye fellépés Zánkán az Alfacityben.

a próbaúton olyan füst jött hátul a kocsiból, hogy csak sasoltam a tükörben, időnként durrant is egyet, meg rángatott. ennyire nem dúsíthattam túl...

alapjáraton látszik a probléma: a bal hengersor (5-8) kipufogója ütemesen pamacsol, szóval ez csak egyetlen henger, biztos gyújtási gond van. nézem a gyertyapipákat, az 5. hengernél a pipa érintkezője rozsdás, és meg van égve belül a kábel vége. hurrá, dejó, megvan a probléma! kicseréltem az érintkezőt (bontottam egyet hirtelen).

ugyanolyan rossz ... szikra van mint a fene, benzin van, minden egyéb a helyén, még kompressziót is mértem.

itt már este volt, úgyhogy józan ésszel elengedtem a sztorit, majd tiszta fejjel folytatom, Alfacityre meg mentünk Bertone Cabrioval.

a megoldás még várat magára, mert én közben lebetegedtem, de már vannak konzultáció után ötleteim, hogy mihez nyúljunk.

Szólj hozzá!
2017. június 27. 21:07 - Spica

kalapka

szóval miután tegnap elindult, ma felmelegítésre került, ment egy telepkört is, meg lett rajta fék (a sorrend nem feltétlenül ez).

estefelé éppen alapjáratot meg keverékarányt akartam volna állítani, mire kiderült, hogy csup olaj a motor felső része - mint korábban is. pedig a SPICA különböző szerelőablakai el lettek újra tömítve. márpedig csak onnan folyhat...

SPICA ki - azaz, injektrocsövek, benzincsövek, két egység pille, sok csavar, stb...

a pumpa vezérlőegységének alján van egy kis mikrokapcsoló kívül, amit a mechanika belsejéből (ahol a 1/4 liter olaj van) töfköd motorfék üzemben egy kis stift. a kettő közt van egy picike kalap alakú gumitömítés. na, 46 év után ez adta fel. a polcon lévő hasonló, de 4 hengeres pumpáé is lyukas, de másutt. kapni nem lehet a kereskedőknél.

dscf2303.jpg

(a kép nem a sajátom fórumról loptam, de a helyzet kb. ugyanez)

node majdcsak megoldjuk valahogy.

Szólj hozzá!
2017. június 26. 20:59 - Spica

jár!

nem volt egyszerű, kellett még majd' egy nap, de megy. egyrészt valóban el volt rakva a gyújtás - aki a megszakítókat optoelemekre cserélte, megcserélte a 2 megszakító szerepét, hogy melyik melyik kört gyújtja. ezt egyszerű orvosolni, csak meg kell cserélni a 2 gyújtókör kábeleit. előtte azonban még in situ levettük a gyújtásoszlopot kihajtással együtt, és egy foggal odébb tettük vissza, hogy pontosan jelen legyen felső holtponton a rotor.

clipboard01_2.jpg

mivel így még mindig nem akart semmit csinálni, biztos voltam benne, hogy valami banális probléma van - ekkor néztem végig mégegyszer módszeresen az összeszerelt elosztót. és megszólalt! utána még finoman tudtunk hangolni a rotortengely tengelykapcsolójával.

kicsit nehezen indul, meg nem annyira van alapjárat még, de ha magához tér, csodaszép hangja van!!

holnap melegítés, CO és alapjárat beállítás.

2 komment
2017. június 25. 15:10 - Spica

péntek este

... volt az a pont, ahol megálltunk.

összeraktunk ugyanis a nap folyamán minden, még hiányzó apróságot (utolsó kipufogódobok, vízcsövek, benzincsövek, elektromos madzagok, önindító, gyújtáselosztó, ventilátor, stb.), majd betöltöttünk mindenféle folyadékokat, és bátran elfordítottuk az önindítót. teker, teker, nem folyik semmi, még valami minimális olajnyomás is van, szóval minden rendben, de el nem indul. ekkor volt 1/2 8, és úgy döntöttünk, ezt hétfőn kell tiszta fejjel (és tisztességesen feltöltött akkumulátorral) folytatni.

át fogom nézni a 2 gyújtáskör bekötését, mert szerintem ott felcseréltünk valamit, és lehet egyáltalán nincs is gyújtás amikor kéne, mert még csak nem is böffen. az gyújtáselosztó hangolásában sem vagyok 100% biztos, de ahhoz le kéne szerelni a blokk oldaláról az egész komplexumot kihajtással együtt. szóval ezt majd ha végképp nem jó.

folyt. köv., kell még folyadékok maxra, fék légtelenítés, meg még apróságok (klímakompresszor, ablakmosó).

Szólj hozzá!
2017. június 20. 19:25 - Spica

beugrott...

dsc_2067.JPG

...a moci a helyébe. előbb még felkerült rá ez-az, leömlő, generátor, aztán pucolásra került a motortér. a hűtő átöblítése során semmi borzalmas nem jött ki.

dsc_2068.JPG

kapott a generátor egy új szíjtárcsát, mert a régi külső tárcsája olyan volt, mint az ökörhugyozás.

dsc_2069.JPG

a leömlők homokszórás és hőálló ezüst után kerültek vissza. a nyáron veterán vizsgára kell megint menni, legalább ez is szép lesz :-)

Szólj hozzá!
2017. június 16. 19:45 - Spica

elosztó

miszlikbe került a gyújtáselosztó, mert az alsó- felső csapágyak egyaránt rottyon voltak. szegecseket lefúrni, csavarral pótolni, stb., új csapágyak, szépen visszapréselni mindent, jelekre ügyelni ...

dsc_2027.JPG

ez egy közbenső állapot, a röpsúlyos rész már megvan, de még minden más darabokban.

dsc_2028.JPG

így néznek ki az optoelemek, amelyek a tengelyen forgó kereszt jelét figyelik.

az oszlop összerakása után az elosztófedéllel is foglalkoztam kicsit: a letört sarkat megpucoltam és megragasztottam, valaki már próbálkozhatott pillanatragasztóval (lehet én is) a nyomokból ítélve, most kapott kétkomponensűt.

beépítés előtt hátravan még az érintkezők alapos tisztítása.

Szólj hozzá!
2017. június 14. 22:39 - Spica

moci egyben

dsc_2020.JPG

így néz ki fentről

dsc_2021.JPG

így meg oldalról. nekem tetszik :-)

ami hiányzik a bal alsó sarokból, az a gyújtáselosztó. azért (is) hiányzik, mert szétszedtem. olyan mocskos lett a kezem közben, hogy nem csináltam fotót... 

a kalapácsok ugye már nincsenek benne, mert ahelyett van a opto-elemes gyújtáselektronika, de az excenteres-rugós elfokoló viszont igen. meg szerettem volna zsírozni, hogy tökéletesen működjön.

namost ... nem működött egyáltalán, mert be volt állva teljesen, méghozzá a teljesen elfokolt, max. fordulatszámos állásban. mindjárt mutatom egy (Bruce Taylortól) lopott fotóval, mi a helyzet:

distadvmech2.jpg

a röpsúlyok az oldalra kinyúló rugók ellenében repülnek kifelé a fordulatszám függvényében, és a tengelyhez képest eltekerik a kényszerpályán mozgó felsőrészt (ami a kalapácsokat mozgatná, de nálam az opto-elemek keresztjét hordozza). a szerkezet a teljesen külső állásban volt összerohadva, 1000 éves meggémberedett zsírral és rozsdával együtt.

miután szétfeszegettem (úgy kellett az elvileg könnyen elforduló felsőrészt csapágylehúzóval megmozdítanom) és apróra szedtem, elpucoltam több lépcsőben, egész jól mozog :-) kap még egy kis molibdénes hőálló zsírt összerakás előtt.

T-bar a helyén, új szilentekkel (állítólag igazi Impergom, hátha ez tartós lesz).

Szólj hozzá!
2017. június 07. 22:50 - Spica

felfedezés

Azt mondta ma Andris, ő megmutatja nekem, miért rázkódik induláskor az autóm.

S valóban, mikor felszerelte a hátsó hidat, figyelmes lett rá, hogy valami lötyög. Mégpedig a diffit középütt felfüggesztő T-tartó (angol nevén T-bar). Pontosabban annak a két oldalsó szilentje, ami a T felső szárát a bódéhoz fogja.

clipboard01_1.jpg

Ami itten be van karikázva pirossal, az a csésze a szilenttel együtt. Habár a szilentnek nincs külön cikkszáma a katalógus szerint, azért még lehet kapni, 2010-ben ki is cseréltük vadi újra.

Ez lett belőle:

dsc_1988.JPG

dsc_1989.JPG

dsc_1991.JPG

Amint látszik, a szilent belső hüvelyét elengedte a gumi. A balabbik az kb. leesett magától, a jobbot kézzel le lehetett húzni...

A földön a porladt gumi van, ami kiszóródott leszereléskor. Szerintem túl silány volt ez a keverék ehhez az igénybevételhez, elvégre állandóan nyíródik a hátsó híd rugózásásával.

dsc_1992.JPG

Nem túl drága alkatrész, ha létezne erősített verzió, akkor vennék belőle, de nincs. Szóval hasonlót tudtam csak rendelni, majd meglátjuk, meddig tart.

Szólj hozzá!
2017. június 07. 07:23 - Spica

híd

van hátsó hidam - úgy néz ki, volt kopás az évek alatt, főleg a napkeréken, ezért újra kellett hézagolni. kapott új kicsi kúpkerekeket a diffibe, és ma felkerült az autó alá.

a motor rakódik tovább össze, meg lett festve a szelepdekni is, más akadály talán már nincs ... 

Szólj hozzá!
2017. május 30. 10:36 - Spica

döcc

persze a 2 doboznyi eredeti, békebeli csomagos Goetze-gyűrűről kiderült, hogy az egyik dobozban a címke ellenére valami túlméretes izé van, amit nem lehet csak úgy D=81-ről 80-ra összenyomni, szóval kellett még egy szettet hozni ... közben kiderült, hogy van ilyesmi az országban is, nem is messze tőlünk. probléma megoldva, közben hézagolódik a hátsó híd.

Szólj hozzá!
2017. május 25. 22:50 - Spica

minden megvan

lassan összegyűlnek a tárgyi feltételek és az utolsó kérdéses dolgokat is rendezzük.

mára végre készen lett a hengerfej-csavarok lehúzására szolgáló speciális szerszám (hirtelen csak egy "véletlenül rákerültem a képre" szintű fotóm van róla:

dsc_1964.JPG

némi bolti szerszámok beáldozásával, géplakatos cseszegetéssel, furkálással és hegesztéssel sikerült előállítani, nélküle nem lehetne hozzáférni az anyákhoz úgy, hogy nyomatékra lehessen húzni őket.

a blokkban már benne a főtengely:

dsc_1959.JPG

dsc_1960.JPG

dsc_1961.JPG

javított véggel, perselyezett szíjtárcsával és balmenetes anyával:

dsc_1962.JPG

már csak egy problémás dolog maradt: a vízpumpa tengelyének külső, homlokfedélben lévő csapágya. az általános külföldi és belföldi vélemények szerint ez egyrészt alul van méretezve, másrészt alul van olajozva.

a méretezésen próbálunk egy nagyobb csapággyal segíteni, amihez meg kell nagyobbítani a homlokfalban lévő fészket - ahogy elnézzük a támfalakat, ez nem fog problémát okozni. a tengelyt mégegy csapágy tartja magában a blokkban is.

dsc_1965.JPG

további "fejlesztés" a legfelső lukból befelé csorgó olaj (a SPICA visszavezető nyílása) bevezetése egy extra csatornával a csapágyhoz, vagy a belső lánckerék átlyukasztása hasonló céllal.

szóval hajrá, én azt remélem, 1-2 hét alatt itt motor lesz.

a hátsó híd indulásnál jelentkező ropogását is kitárgyaltuk, nem valószínű, hogy a diffi kerekeknek a féltengely ricniken elkövetett minimális kotyogásából származna. egyelőre a diffi kap egy nagyon alapos új kihézagolást, aztán meglátjuk. lehet még kardán, sőt talán kuplung is ... ha összeállt az autó és még mindig jelentkezik, akkor felrakunk lentre egy GoPro-t, hátha látszik, mi remeg :-)

Szólj hozzá!
2017. május 11. 21:53 - Spica

minőség

Kérdeztem a német nagykert, hogy kitől vannak a dugattyúgyűrűk. Azt mondták, európai beszállító, európai gyártásból. Oké, akkor jöjjenek!

Rendesen meg is jött minden alkatrész, halomban, és elkerült a motorépítő mester keze alá - aki megtekintett mindent, de a gyűrűk fennakadtak a listán ... olyan kínai jellegű acélból vannak, amit nem érdemes beépíteni :-( 

Elkezdtem gyorsan túrni az ebay-t, és mivel a Monti gyűrűkészlete megegyezik az 1750-es Nord motorokéval, sikerült 2 szett igazi Goetze gyűrűkészletre lecsapni:

s-l1600.jpg

Készen lett a motor főtengelyének és az azon lévő szíjtárcsának az újraillesztése, habár én még nem láttam, de a mester szerint szép lett.

Közben elkészültek a homokszórt szelepfedelek is, majd kapnak egy kis diszkrét festést:

dsc_1917.JPG

És ha már úgyis béna a kocsi, kihúztuk a hátsó hidat

dsc_1921.JPG

A diffiből leeresztettük az olajat,

dsc_1924.JPG

de semmi spén nem volt benne, a hűtőbordán lévő mágnes tiszta

dsc_1922.JPG

Megtekintettük a sperrt, aminek nagyon jó állapotban vannak a lamellái (nem volt idejük elkopni)

dsc_1918.JPG

Az induláskor jelentkező ropogás / rázkódás oka után nyomozva 2 dologra gyanakszunk, az egyik, hogy a diffibe csatlakozó féltengely ricnik vannak megkopva

dsc_1919.JPG

dsc_1920.JPG

a másik, hogy a hézagolással van valami hézag (hehe...).

De majd kiderítjük ezt is!

Szólj hozzá!
2017. április 26. 00:10 - Spica

baj van, de nincs baj

Ezzel hívott a mester, aki eljutott odáig, hogy végre széthúzza a motort, és felmérje, mit kell csinálnunk.

33831331570_aedae3a779_z.jpg

Kezdjük a bajjal: a főtengely végén van egy 2+1-es szíjtárcsa, ami a generátort és a klímakompresszort hajtja. A klíma gyári klíma, de nem a gyárban szerelték be, későbbi bővítés - emiatt a szíjtárcsára fel kellett szerelni utólag a +2 pályát a kompresszornak. Valószínűleg viszont ekkor nem sikerült rendesen lehúzni és biztosítani azt a körmös anyát, ami a tárcsát a tengelyre fogja. Emiatt a ~40 év során meglazult a tárcsa, és kóválygott a tengely végén. Ennek többféle eredménye lett: egyrészt egy sérült végű főtengely (szétvert ékhorony és kikopott tengely a tárcsa alatt), sérült szíjtárcsa (kikopott furat), és zajos járás.

Ami miatt nem baj: meg lehet oldani, jobb lesz mint a gyári. (Nem, nem veszünk új főtengelyet. Kíváncsiságból megnéztem, újonnan gyártva 8500 €. Amúgy meg is értem, egy csodaszép műremek.)

34058017502_766a6798de_z.jpg

Ami a képen nem látszik, de rajta van: az 1. hengerben volt egy kettétört kompressziós gyűrű. Ezt azonban a sem a hüvely, sem a dugó nem sínylette meg, gyűrűkészletet pedig lehet kapni - újabb pipa.

Azt nagyon jól eltaláltam, hogy a lánccsörgés a két hosszú láncvezetőről leesett műanyag bevonat miatt volt, az alu síneket csapkodták a hosszú vezérlő láncok, ezek lesznek még cserések (de ez benne volt a pakliban).

34215577965_3f7db40bd4_z.jpg

33404809713_f7271282d3_z.jpg

Minden más a kosztól eltekintve nagyon jó állapotban van, nem futott olajhiányosan a motor, nincs szétkopva se csapágy, se bütyök, se semmi, szóval a fenti darabok. plusz némi tömítéskészlet, vízpumpa, stb. megrendelése után mehet is össze minden!

A szelepdekniket csináljuk meg csilivilire, a motor többi része tiszta lesz, de nem vadiújra gyöngyszórt, az a vélemény kristályosodott ki, hogy ez jobban illik az egyébként patinás autóhoz.

A motor műszaki szempontból teljesen más, mint a Nordok. Látszik a megoldásokon, hogy versenymotorból tenyésztették. Annyira szép, hogy a kiterített alkatrészeket kiállításon kéne mutogatni...

Mi van még? Ha már hozzáfértünk, csináltunk egy tesztet: az olajhőmérő sose mutatott semmit. A gomba helyett most egy potmétert tettem az üres motortérbe, és lám - kilendült a mutató, ahogy tekergettük az ellenállást. Szóval hőmérő gomba is kell.

További tervek, csak hogy ne feledjem:

- miért remeg be indításkor a hátsó futómű

- legyenek elöl nagyobb fékek

Szólj hozzá!
2017. február 17. 12:58 - Spica

furcsaság

a minap az egyik Facebook-os csoportba valaki érdekes fotókat töltött fel, úgyhogy találós kérdés: mi ez?

16665943_1315088625224370_1280159821134301198_o.jpg

16716090_1315088618557704_6992873376668654842_o.jpg

16797456_1315088628557703_3407182836927872206_o.jpg

16797819_1315088675224365_4355436576897101133_o.jpg

 

nos, ha úgy vesszük, ez egy memória. a befecskendező EPROM-ja :-) ez a valami ugyanis a SPICA-ban lévő 3D palástos henger, amiről a befecskendezési profilt letapogatja egy kis pöcök.

Szólj hozzá!
2016. november 15. 15:34 - Spica

belevágtunk

csak notesz-jelleggel: lent a kipufogó, kardán, váltó, légszűrőház.

szerintem a SPICA ereszti az olajat a szerelőnyílásai tömítésén keresztül, mert fentről lefelé olajos minden.

pár héttel ezelőtt már felkerültek a 14"-es gyári felnire az új gumik, de sokat nem gurult velük az autó :-)

Szólj hozzá!
Demone Nero