Demone Nero

2017. június 21. 23:55 - Spica

váltó

is a helyén, néhány csatlakozó megújítva a generátor tájékán. elszakadt a váltóbot szoknyája, de megvarrja a kárpitosunk.

Szólj hozzá!
2017. június 20. 19:25 - Spica

beugrott...

dsc_2067.JPG

...a moci a helyébe. előbb még felkerült rá ez-az, leömlő, generátor, aztán pucolásra került a motortér. a hűtő átöblítése során semmi borzalmas nem jött ki.

dsc_2068.JPG

kapott a generátor egy új szíjtárcsát, mert a régi külső tárcsája olyan volt, mint az ökörhugyozás.

dsc_2069.JPG

a leömlők homokszórás és hőálló ezüst után kerültek vissza. a nyáron veterán vizsgára kell megint menni, legalább ez is szép lesz :-)

Szólj hozzá!
2017. június 16. 19:45 - Spica

elosztó

miszlikbe került a gyújtáselosztó, mert az alsó- felső csapágyak egyaránt rottyon voltak. szegecseket lefúrni, csavarral pótolni, stb., új csapágyak, szépen visszapréselni mindent, jelekre ügyelni ...

dsc_2027.JPG

ez egy közbenső állapot, a röpsúlyos rész már megvan, de még minden más darabokban.

dsc_2028.JPG

így néznek ki az optoelemek, amelyek a tengelyen forgó kereszt jelét figyelik.

az oszlop összerakása után az elosztófedéllel is foglalkoztam kicsit: a letört sarkat megpucoltam és megragasztottam, valaki már próbálkozhatott pillanatragasztóval (lehet én is) a nyomokból ítélve, most kapott kétkomponensűt.

beépítés előtt hátravan még az érintkezők alapos tisztítása.

Szólj hozzá!
2017. június 14. 22:39 - Spica

moci egyben

dsc_2020.JPG

így néz ki fentről

dsc_2021.JPG

így meg oldalról. nekem tetszik :-)

ami hiányzik a bal alsó sarokból, az a gyújtáselosztó. azért (is) hiányzik, mert szétszedtem. olyan mocskos lett a kezem közben, hogy nem csináltam fotót... 

a kalapácsok ugye már nincsenek benne, mert ahelyett van a opto-elemes gyújtáselektronika, de az excenteres-rugós elfokoló viszont igen. meg szerettem volna zsírozni, hogy tökéletesen működjön.

namost ... nem működött egyáltalán, mert be volt állva teljesen, méghozzá a teljesen elfokolt, max. fordulatszámos állásban. mindjárt mutatom egy (Bruce Taylortól) lopott fotóval, mi a helyzet:

distadvmech2.jpg

a röpsúlyok az oldalra kinyúló rugók ellenében repülnek kifelé a fordulatszám függvényében, és a tengelyhez képest eltekerik a kényszerpályán mozgó felsőrészt (ami a kalapácsokat mozgatná, de nálam az opto-elemek keresztjét hordozza). a szerkezet a teljesen külső állásban volt összerohadva, 1000 éves meggémberedett zsírral és rozsdával együtt.

miután szétfeszegettem (úgy kellett az elvileg könnyen elforduló felsőrészt csapágylehúzóval megmozdítanom) és apróra szedtem, elpucoltam több lépcsőben, egész jól mozog :-) kap még egy kis molibdénes hőálló zsírt összerakás előtt.

T-bar a helyén, új szilentekkel (állítólag igazi Impergom, hátha ez tartós lesz).

Szólj hozzá!
2017. június 07. 22:50 - Spica

felfedezés

Azt mondta ma Andris, ő megmutatja nekem, miért rázkódik induláskor az autóm.

S valóban, mikor felszerelte a hátsó hidat, figyelmes lett rá, hogy valami lötyög. Mégpedig a diffit középütt felfüggesztő T-tartó (angol nevén T-bar). Pontosabban annak a két oldalsó szilentje, ami a T felső szárát a bódéhoz fogja.

clipboard01_1.jpg

Ami itten be van karikázva pirossal, az a csésze a szilenttel együtt. Habár a szilentnek nincs külön cikkszáma a katalógus szerint, azért még lehet kapni, 2010-ben ki is cseréltük vadi újra.

Ez lett belőle:

dsc_1988.JPG

dsc_1989.JPG

dsc_1991.JPG

Amint látszik, a szilent belső hüvelyét elengedte a gumi. A balabbik az kb. leesett magától, a jobbot kézzel le lehetett húzni...

A földön a porladt gumi van, ami kiszóródott leszereléskor. Szerintem túl silány volt ez a keverék ehhez az igénybevételhez, elvégre állandóan nyíródik a hátsó híd rugózásásával.

dsc_1992.JPG

Nem túl drága alkatrész, ha létezne erősített verzió, akkor vennék belőle, de nincs. Szóval hasonlót tudtam csak rendelni, majd meglátjuk, meddig tart.

Szólj hozzá!
2017. június 07. 07:23 - Spica

híd

van hátsó hidam - úgy néz ki, volt kopás az évek alatt, főleg a napkeréken, ezért újra kellett hézagolni. kapott új kicsi kúpkerekeket a diffibe, és ma felkerült az autó alá.

a motor rakódik tovább össze, meg lett festve a szelepdekni is, más akadály talán már nincs ... 

Szólj hozzá!
2017. május 30. 10:36 - Spica

döcc

persze a 2 doboznyi eredeti, békebeli csomagos Goetze-gyűrűről kiderült, hogy az egyik dobozban a címke ellenére valami túlméretes izé van, amit nem lehet csak úgy D=81-ről 80-ra összenyomni, szóval kellett még egy szettet hozni ... közben kiderült, hogy van ilyesmi az országban is, nem is messze tőlünk. probléma megoldva, közben hézagolódik a hátsó híd.

Szólj hozzá!
2017. május 25. 22:50 - Spica

minden megvan

lassan összegyűlnek a tárgyi feltételek és az utolsó kérdéses dolgokat is rendezzük.

mára végre készen lett a hengerfej-csavarok lehúzására szolgáló speciális szerszám (hirtelen csak egy "véletlenül rákerültem a képre" szintű fotóm van róla:

dsc_1964.JPG

némi bolti szerszámok beáldozásával, géplakatos cseszegetéssel, furkálással és hegesztéssel sikerült előállítani, nélküle nem lehetne hozzáférni az anyákhoz úgy, hogy nyomatékra lehessen húzni őket.

a blokkban már benne a főtengely:

dsc_1959.JPG

dsc_1960.JPG

dsc_1961.JPG

javított véggel, perselyezett szíjtárcsával és balmenetes anyával:

dsc_1962.JPG

már csak egy problémás dolog maradt: a vízpumpa tengelyének külső, homlokfedélben lévő csapágya. az általános külföldi és belföldi vélemények szerint ez egyrészt alul van méretezve, másrészt alul van olajozva.

a méretezésen próbálunk egy nagyobb csapággyal segíteni, amihez meg kell nagyobbítani a homlokfalban lévő fészket - ahogy elnézzük a támfalakat, ez nem fog problémát okozni. a tengelyt mégegy csapágy tartja magában a blokkban is.

dsc_1965.JPG

további "fejlesztés" a legfelső lukból befelé csorgó olaj (a SPICA visszavezető nyílása) bevezetése egy extra csatornával a csapágyhoz, vagy a belső lánckerék átlyukasztása hasonló céllal.

szóval hajrá, én azt remélem, 1-2 hét alatt itt motor lesz.

a hátsó híd indulásnál jelentkező ropogását is kitárgyaltuk, nem valószínű, hogy a diffi kerekeknek a féltengely ricniken elkövetett minimális kotyogásából származna. egyelőre a diffi kap egy nagyon alapos új kihézagolást, aztán meglátjuk. lehet még kardán, sőt talán kuplung is ... ha összeállt az autó és még mindig jelentkezik, akkor felrakunk lentre egy GoPro-t, hátha látszik, mi remeg :-)

Szólj hozzá!
2017. május 11. 21:53 - Spica

minőség

Kérdeztem a német nagykert, hogy kitől vannak a dugattyúgyűrűk. Azt mondták, európai beszállító, európai gyártásból. Oké, akkor jöjjenek!

Rendesen meg is jött minden alkatrész, halomban, és elkerült a motorépítő mester keze alá - aki megtekintett mindent, de a gyűrűk fennakadtak a listán ... olyan kínai jellegű acélból vannak, amit nem érdemes beépíteni :-( 

Elkezdtem gyorsan túrni az ebay-t, és mivel a Monti gyűrűkészlete megegyezik az 1750-es Nord motorokéval, sikerült 2 szett igazi Goetze gyűrűkészletre lecsapni:

s-l1600.jpg

Készen lett a motor főtengelyének és az azon lévő szíjtárcsának az újraillesztése, habár én még nem láttam, de a mester szerint szép lett.

Közben elkészültek a homokszórt szelepfedelek is, majd kapnak egy kis diszkrét festést:

dsc_1917.JPG

És ha már úgyis béna a kocsi, kihúztuk a hátsó hidat

dsc_1921.JPG

A diffiből leeresztettük az olajat,

dsc_1924.JPG

de semmi spén nem volt benne, a hűtőbordán lévő mágnes tiszta

dsc_1922.JPG

Megtekintettük a sperrt, aminek nagyon jó állapotban vannak a lamellái (nem volt idejük elkopni)

dsc_1918.JPG

Az induláskor jelentkező ropogás / rázkódás oka után nyomozva 2 dologra gyanakszunk, az egyik, hogy a diffibe csatlakozó féltengely ricnik vannak megkopva

dsc_1919.JPG

dsc_1920.JPG

a másik, hogy a hézagolással van valami hézag (hehe...).

De majd kiderítjük ezt is!

Szólj hozzá!
2017. április 26. 00:10 - Spica

baj van, de nincs baj

Ezzel hívott a mester, aki eljutott odáig, hogy végre széthúzza a motort, és felmérje, mit kell csinálnunk.

33831331570_aedae3a779_z.jpg

Kezdjük a bajjal: a főtengely végén van egy 2+1-es szíjtárcsa, ami a generátort és a klímakompresszort hajtja. A klíma gyári klíma, de nem a gyárban szerelték be, későbbi bővítés - emiatt a szíjtárcsára fel kellett szerelni utólag a +2 pályát a kompresszornak. Valószínűleg viszont ekkor nem sikerült rendesen lehúzni és biztosítani azt a körmös anyát, ami a tárcsát a tengelyre fogja. Emiatt a ~40 év során meglazult a tárcsa, és kóválygott a tengely végén. Ennek többféle eredménye lett: egyrészt egy sérült végű főtengely (szétvert ékhorony és kikopott tengely a tárcsa alatt), sérült szíjtárcsa (kikopott furat), és zajos járás.

Ami miatt nem baj: meg lehet oldani, jobb lesz mint a gyári. (Nem, nem veszünk új főtengelyet. Kíváncsiságból megnéztem, újonnan gyártva 8500 €. Amúgy meg is értem, egy csodaszép műremek.)

34058017502_766a6798de_z.jpg

Ami a képen nem látszik, de rajta van: az 1. hengerben volt egy kettétört kompressziós gyűrű. Ezt azonban a sem a hüvely, sem a dugó nem sínylette meg, gyűrűkészletet pedig lehet kapni - újabb pipa.

Azt nagyon jól eltaláltam, hogy a lánccsörgés a két hosszú láncvezetőről leesett műanyag bevonat miatt volt, az alu síneket csapkodták a hosszú vezérlő láncok, ezek lesznek még cserések (de ez benne volt a pakliban).

34215577965_3f7db40bd4_z.jpg

33404809713_f7271282d3_z.jpg

Minden más a kosztól eltekintve nagyon jó állapotban van, nem futott olajhiányosan a motor, nincs szétkopva se csapágy, se bütyök, se semmi, szóval a fenti darabok. plusz némi tömítéskészlet, vízpumpa, stb. megrendelése után mehet is össze minden!

A szelepdekniket csináljuk meg csilivilire, a motor többi része tiszta lesz, de nem vadiújra gyöngyszórt, az a vélemény kristályosodott ki, hogy ez jobban illik az egyébként patinás autóhoz.

A motor műszaki szempontból teljesen más, mint a Nordok. Látszik a megoldásokon, hogy versenymotorból tenyésztették. Annyira szép, hogy a kiterített alkatrészeket kiállításon kéne mutogatni...

Mi van még? Ha már hozzáfértünk, csináltunk egy tesztet: az olajhőmérő sose mutatott semmit. A gomba helyett most egy potmétert tettem az üres motortérbe, és lám - kilendült a mutató, ahogy tekergettük az ellenállást. Szóval hőmérő gomba is kell.

További tervek, csak hogy ne feledjem:

- miért remeg be indításkor a hátsó futómű

- legyenek elöl nagyobb fékek

Szólj hozzá!
2017. február 17. 12:58 - Spica

furcsaság

a minap az egyik Facebook-os csoportba valaki érdekes fotókat töltött fel, úgyhogy találós kérdés: mi ez?

16665943_1315088625224370_1280159821134301198_o.jpg

16716090_1315088618557704_6992873376668654842_o.jpg

16797456_1315088628557703_3407182836927872206_o.jpg

16797819_1315088675224365_4355436576897101133_o.jpg

 

nos, ha úgy vesszük, ez egy memória. a befecskendező EPROM-ja :-) ez a valami ugyanis a SPICA-ban lévő 3D palástos henger, amiről a befecskendezési profilt letapogatja egy kis pöcök.

Szólj hozzá!
2016. november 15. 15:34 - Spica

belevágtunk

csak notesz-jelleggel: lent a kipufogó, kardán, váltó, légszűrőház.

szerintem a SPICA ereszti az olajat a szerelőnyílásai tömítésén keresztül, mert fentről lefelé olajos minden.

pár héttel ezelőtt már felkerültek a 14"-es gyári felnire az új gumik, de sokat nem gurult velük az autó :-)

Szólj hozzá!
2016. május 20. 14:20 - Spica

pihi

a balatonfüredi Concours d'Elegance fényesen sikerült az eső ellenére, s még egy díjat is sikerült elhoznunk.

13237785_1246516505367401_4102685645380391153_n.jpg

mire visszaértünk a bázisra, három problémával is szembe kellett néznem:

- a vadonatúj, tán 3 hetes ventilátor hőkapcsoló feladta a küzdelmet, úgyhogy egyenesbe kellett kötnöm a kábeleit;

- a már eddig is jelen lévő lánccsörgés egyre fémesebb, már engem is megijeszt;

- a hátsó tengelyből lassú menetnél ropogás hallatszik.

ebből nyilván az 1. probléma hamar orvosolható, rendeltem is másik gyártmányú hőkapcsolót, de a másik kettő komoly beavatkozást igényel, úgyhogy további intézkedésként Lucrezia elmegy pihenni.

a terv: kimászik a motor, amiben nem csak láncot cserélünk, hanem szét is húzzuk, így 45 év után, szóval kap egy kisgenerált. közben a hátsó hidat is megbontjuk, végre kiderül, mitől van elindulásnál a remegés.

4 komment
2016. május 12. 11:25 - Spica

összefoglaló jelleggel

Csak mert én is elfelejtem már közben, mi minden történt ősz óta.

- volt Parkoló Parádé

dsc_0044_2.JPG

- volt kirándulás a Pilisben

dsc_0076_1.JPG

- volt Mikulás-fotózás a Petrolicious-nek

dsc_0992.JPG

- voltunk szokás szerint december végi topik-vacsorán Budaörsön

- volt filmezés Charlize Theronnal és Til Schweigerrel (The Coldest City)

dsc_1022.JPG

- autókáztunk kicsit időnként "csak úgy"

- voltam Szolnokon mintát adni István készülő autójához

dsc_1034.JPG

- volt Autók & Kávé a Kincsem parkban

dsc_1144.JPG

- volt OT Premier Biatorbágyon

- volt Goldtimer nap a reptéren

dsc_2014.JPG

- lesz Balatonfüreden szépségverseny és lesz majd Balaton Classic rallye

Karbantartásilag:

- mennek a pumpák azóta is, bár kellett még egyszer benzinszűrőt cserélni a motortérben, mert vagy én tekertem fel rosszul, vagy nem volt belevaló, de elgyűrődött az egyik tömítés, így most már nem folyik a benzin

 - kellene szereznem első szőnyeget, mert a mostaniról leszakadt a gumi taposó

dsc_0073.JPG

- nekivágtam szétszedni a gyújtáselosztót, aztán visszahőköltem megfelelő lehúzó híján, de ez majd úgyis szóba kerül még az utolsó pontnál

dsc_0055_2.JPG

- lecseréltem az utángyártott kerek tükröket eredeti szögletes tükrökre (többet is látni, meg patinás is)

dsc_1048.JPG

- elhalt megint a ventilátor hőkapcsolója (pedig ez új volt), most kapott egy, a gyárival egyezőt. a ventilátor motornak is olyan csapágyhangja volt, hogy jobbnak láttuk felújíttatni (szarul is volt berakva a venti, picit beleért a hűtőbe)

dsc_1102.JPG

 

dsc_1100.JPG

 

dsc_1124.JPG

- felraktunk egy új kézifék-kábelt, és másképp vezettük el, hogy ne nyíródjon ki megint

dsc_1184.JPG

 - lecseréltem néhány rossz papucsot / sarut, hogy az elektronok jobban áramoljanak

- gyarapítottam a Montis tárgyak gyűjteményét

dsc_0084_2.JPG

 

a rossz hír: júniusban leteszem az autót egy időre, és kiugrik a motor, mert a lánchang olyan mértékű lett, amit már az én engedékeny fülem sem tolerál :-(

a jó hír: lesz utána egy csendes, rendbe rakott motorom, meg talán néhány lóval több :-)

Szólj hozzá!
2015. október 05. 13:34 - Spica

a bestia él :-)

az előző posztban emlegetett visszafolyó-konzolt bőségesen körbeforrasztotta a mester, belül pedig újra lekezelte a meleg miatt tönkrement festéket. a hiba okáról szóló elmélet szerint a homokszórás során a felmelegedés miatt meggyengülhetett a cinezés, mert a konzolt csak ponthegesztették, a tömítést a forrasztás adta.

tank ismét fel, szivattyúk ismét fel, pár liter benzin be, és láss csodát: nem csöpög semmi sem! visszakerült a kipufogó, meg a kézifékkábel (ami sajnos szorul, nem enged vissza miatta a fék, úgyhogy kell másikat rendelni), és elsőre próbából csak a szivattyúkat indítottam el, a motort még nem. még jó, mert a motortérben lévő szűrő tetején spriccelt ki az üzemanyag, de ezt sikerült egyszerűen a szűrőtokot összefogató csavar meghúzásával orvosolni. miután a keringető rendszer tömörsége nem hagyott több kívánnivalót maga után, életre köhögtem a minimum 2 hónapja nem járt motort - viszonylag hamar elindult, de addigra már késő volt, eltelt a szombat ezzel, meg a szigetszentmiklósi veterán börzével.

vasárnap csutakolás után jött mégegy teszt: teletankoltam a kocsit, de így sem folyt sehol semmi, úgyhogy hirtelen felindulásból autópályán és városban beleraktam 85 km-t, probléma nélkül (mondjuk ez nem sok ... ennyit eddig is bírt :-)  )

még van egy gyanúm egyébként, és ez elektromos természetű: a pumpák feszültsége elég faramuci módon, több csatlakozáson / relén / biztosítón keresztül jut az akkutól hozzájuk, kell még egy "veszteségmérést" csinálnom, hogy mennyi az esés közben a kiinduláshoz képest.

Szólj hozzá!
2015. szeptember 22. 10:34 - Spica

igen, igen, de nem.

minden előkészítve, legfőképpen készre szerelve a szivattyúk a konzolon, és felékesítve a tank:

dsc_0968.JPG

dsc_0969.JPG

felszenvedtük a helyére (ez kicsit ördöglakat, de azért sikerült betenni), és némi igazgatás után a pántokat is felraktuk:

dsc_0971.JPG

dsc_0972.JPG

a csomitartóban lévő vég kapott bőven rezet, hogy ne rohadjon megint össze, mint a régi menet tette:

dsc_0973.JPG

ez még valamikor a hét közepén volt, a többi izé visszaszerelésére a szombatot irányoztam elő, mert vasárnap reggelre ismét Autók & Kávé volt szerveződőben, oda nyilván ki kell látogatni a Montival!

a legnehezebb az AC-k visszarakásánál a lógó konzolból kinéző fémcsövekre a gumicsövek feltuszkolása volt, de meglett:

dsc_0002.JPG

az egész konstrukció olyan olaszos ...

- te Luigi, a francba, most látom, nem hagytunk helyet az AC-knek, mi legyen?

- ugyan Giuseppe, mindjárt kitalálunk valamit. van ott még kis hely a tank mögött? na, oda beizéljük valahogy.

dsc_0004.JPG

visszakerülhetett a megerősített kézifék-kábel is:

dsc_0003.JPG

hasonló harisnyát kapott a tankból jövő üzemanyag cső is, ami közel halad a kerékhez, tulajdonképpen egész tisztesen néz ki, így mindent visszaszerelve:

dsc_0005.JPG

nosza, az egyik kannában volt még 3 liter benzin, beletöltöttem. ekkor nagy örömömre a műhely padlóján kis foltocska keletkezett ... alánézve a tanknak, a nagy flansni egyik csavarjától csöpögött a benzin, de arra még rá tudtam húzni néhányat, el is állt. ellentétben egy másik forrással, ami a visszafolyó ág felhegesztett konzolja:

dsc_0009.JPG

ahol a nyilak mutatják, és talán a folt is látszik, ott szivárog :-(

nyilván lehet elmélkedni, hogy ez most a homokszórástól van-e, vagy attól, hogy rendesen meghúztam a fúvókát (a bal szélen látható csavarfejjel) mert a réz alátéteket lapítani kell, de a tény az tény, a varrat elengedett.

hurrá, lehet megint leszedni mindent ...

 

Szólj hozzá!
2015. szeptember 10. 12:55 - Spica

van tank!

úgy értem, kész lett a felújító szakiparos. beszerelve még nincs, de mutatok képeket, próbáltam hasonló nézeteket csinálni, mint az előző bejegyzésben, hogy legyen összehasonlítási alap.

kívülről:

dsc_0930.JPG

fentről benézve:

dsc_0931.JPG

alulról a visszafolyó nyílás (a fúvóka most ki van szerelve):

dsc_0933.JPG

lentről felfelé nézve:

dsc_0934.JPG

az alsó nyílás és a "hullámtörő" oldalfala belülről:

dsc_0935.JPG

betöltő:

dsc_0937.JPG

bezinszűrők kicserélve, a csövezést pedig kifújtam sürített levegővel (levettem az első szűrőről az oda- és a Spicáról a visszafolyó ágat, a hátul figyelő kollégák mondták, hogy jött ki trutyi a kocsi alatt a tank helyén).

a kézifék bowden kapott egy védőburkolatot (ott ahol az extra védelmet rejtő pukli látszik a sodrony alatt, ott rendszeresen nekidörgölőzött a kipufogónak, ami ugye meleg; a többi 105-ös szériában nincs jobb oldalt kipuff, azokon elfér, itt eléggé olaszosan AS-szabvány* szerint oldották meg), és kénytelenek voltunk újra hegeszteni a tank felfogató pántokra a menetes szárat (ami a csomagtartóból húzható meg), mert az előző kettő annyira össze volt rohadva, hogy az egyik el is tört. a pántok is természetesen kaptak alapozót meg festéket.

dsc_0880.JPG

már "csak" össze kell rakni a hóbelevancot és kipróbálni.

arról nincs fotóm, de amíg a kézifék bowdennel a csápon bíbelődtünk, kinyitottam a kuplungharang alsó kis ablakát, ami a lendkerék alsó szélét takarja - itt be lehet leskelődni a lendkerék és a motor hátsó fala közé. nos, innen nem folyik olaj, és látszik is, hogy feljebb, a motor oldalán vannak nyomok. én arra szavazok, hogy nem főtengely-szimmering, és majd fentről kell után járni, mi ez (pl. a Spica egyik oldalablak-tömítése ereszt, és a V-vágatában meggyűlő olaj folyik le hátul).

*AS = Ahogy Sikerül

Szólj hozzá!
2015. augusztus 28. 23:12 - Spica

tank és más

van egy rossz hírem: jók a pumpák!

elvittem őket a héten szakértőhöz, és a bemérés eredménye szerint a következőket tudják (a mennyiség értékénél lévő 2 érték a 2 pumpa miatt van):

Feszültség [V] 12 12 12
Áram [A] 1 1 1
Nyomás [bar] 1 1,5 2
Szállítási menny. [l/h] 145 ; 145 140 ; 140 125 ; 135

50 indításból 50-szer elindulnak, a túlnyomás-védő szelep pedig 2 ill. 2,5 bar-nál nyit.

a gyári adatok szerint legalább 112 l/h-t kéne szállítaniuk 1,5 bar-nál, azaz mind a két pumpa bőven túlteljesíti a normát. konzultáltam is kicsit, és az derült ki, hogy ezek a fajta pumpák nem nagyon tudnak túlmelegedni. 80 fokos visszafolyó benzin nem kottyan meg nekik, mert akár 300 fokig is működnek. a szivattyú (impeller) háza együtt hőtágul a szerkezettel, tehát nem tud szorulni. kimeneti dugulás esetén a hang mélyül, és egy idő után nyit a szelep. bemeneti dugulás esetén viszont - nyüszögni kezd, és nő az áramfelvétel! a szakértő kolléga szerint egyértelmű, hogy a tankban lévő szűrő (szerepét betöltve) megfogja a keringő trutyit, ami a csökkenő benzinszint miatt zaccosodik. ha várunk, akkor "lelebeg" a cucc róla, illetve ha utántöltünk, vissza is higítjuk.

ez ugye egyrészt jó, mert pumpát felújítani drága, venni meg méginkább (ha lehet kapni), helyettesíteni meg bonyolult. másrészt rossz, mert a saga nem ért véget.

nincs más hátra, kukucs be a tankba.

dsc_0861.JPG

alulról cserélhető a szűrő, ezen a nyíláson be lehet dugni akár a telefont is egy fotó erejéig, ezt látjuk most. szemben a visszafolyó ág kalibrált nyílása, balra lent a nagy lyuk széle. szerte pedig némi zacc, kézzel belenyúlva morzsolódik nagyon finoman. tovább nézve a falra, némi rozsdafoltot is látni lehet:

dsc_0862.JPG

innen nincs más kiút, mint a tank felújítása - persze ehhez le kell operálni. két fémpánt fogja az autó aljához, ezek leoldása és a kézifék szerkezet félig bontása után - némi küzdelem és ördöglakatozás árán - lejön a tank, csak persze előtte ki kell kötni minden egyéb "köldökzsinórt", mint pl. a beöntőnyílásnál a már megénekelt szuszogó és lecsapató csöveket, és a tank tetején a szintmérőt meg a közvetlen visszafolyó nyílást:

dsc_0860.JPG

a csatlakozók annyira rondák, hogy én csak csodálkozom, a szintmérő egyáltalán csinált bármit is...

levéve ilyen a tank:

dsc_0869.JPG

a szintjelző nyílásán bekukkantva pedig ezt látjuk:

dsc_0871.JPG

a felső részen az a "konzervdoboz" a szűrőt körbevevő hullámtörő lemez, az alsó részen pedig a tank többi rész látszik, ami fura módon nem annyira rozsdás, de azért van benne szmötyi (jó, egy része már a szereléskor hullott bele). azóta a tank már egy szakiparosnál van, aki 1 hét alatt kettévágja, kívül-belül homokszórja, műgyantázza, lefesti, hogy jó ideig ne legyen vele megint gond.

ha már itt tartunk, megnéztem a motortérben lévő (AC utáni - Spica előtti) szűrőt is, annak a házában is volt kis finom kosz, de nem zacc. ez a szűrő kb. 4 éve volt cserélve. megrendeltem újra mind a két szűrőt, hogy minden koszt kidobhassak a régiekkel együtt.

dsc_0872.JPG

ha már lent van a tank, nézzünk be fölé (azaz a csomagtartó alá):

dsc_0876.JPG

a kép közepén az egyik végén még rögzített tanktartó pánt lóg, megszenvedtünk mind a kettő levételével, de azóta már felcsiszoltam őket, majd kapnak festést visszaszerelés előtt. inspekció után kimondható, hogy a bódé nem rohad, legalább ez jó hír :-)

a pumpákat szépen visszaszereltem a felújított konzolra, majd "csak" fel kell őket egyben rakni, ha kész a tank:

dsc_0859.JPG

MÁS:

én vagyok az "elektromos kolléga", szóval nem maradok nyugton ezen a vonalon sem. a közelgő téli szezonra gondolván az akku kapott egy leválasztó kapcsolót:

dsc_0831.JPG

de ennél sokkal érdekesebb, hogy megint szétszedtem a középkonzolt (ez az én keresztem). az ok pedig az, hogy csináltam zenét. a régi rádiót természetesen továbbra is szerettem volna megtartani, így azt is belevontam a dologba. a hangszórókat lecsatoltam róla, viszont felhasználtam a kapcsolt kimenetét, amelyet eredetileg egy elektromos antenna vezérlésére szántak volna:

dsc_0832.JPG

erről kireléztem az új "zajgenerátor" tápját, azaz a régi rádió bekapcsolásával lehet továbbra is zenét csinálni, de már nem az szól, hanem ez:

dsc_0835.JPG

egy kis doboz, aminek most a hátát látjuk, van rajta 2 féle AUX bemenet, USB és SD kártya aljzat, tartalmaz egy FM-rádiót. kici kínai ócóér' 15 €/db. egy egész tisztességes sztereó végfok IC van benne, a teljesítmény ebbe a kis autóba pont elég. átalakítottam a botantennát egy antenna aljzatra, hogy jobb legyen a vétel, és szépen felszereltem a kütyüt a kesztyűtartó alá:

dsc_0867.JPG

nincs szem előtt, de azért a digitális hordozókat könnyű beledugni. hozzányúlni működés közben nem is kell, mert az Autovox rádió bekapcsolása után már egy kis infra távirányítóval kezelhetünk mindent: hangerőt, műsorforrást, csatornaváltót, zeneszám léptetést. mivel nincs tank, még nem tudom, mennyire veszi fel a gyújtás zaját működő motorral, de statikusan nagyon jól szól a lehetőségekhez képest (hátsó hangszórók, a szellőzés miatt gyakorlatilag nyitott hangdobozzal).

a kipufogó által megkínzott kézifék-bowdent teszem még rendbe, erről majd legközelebb.

Szólj hozzá!
2015. augusztus 16. 22:44 - Spica

kánikula

az előző posztban emlegetett gyertyacsere után volt még éves olajcsere is, ennek kapcsán megint cseréltem a Spica vezérlő részében is olajat

dsc_0590.JPG

aztán ha már ott jártam, észrevettem, hogy a gyújtáselosztó-fedél már - valaki más által - ragasztott füle elvált, úgyhogy leszedtem újraragasztási célzattal. meglepően tapasztaltam, hogy a rotor mindhárom érintkezője, meg a kapszli belső érintkezői is szép zöldek (OK, 3 éve biztos nem jártam erre sem). pucolás, és láss csodát - legalább 20-30 ló tért vissza!

no lássuk csak, merre jártunk március óta?

áprilisban volt az idei első Autók és Kávé a Kultmobil szervezésében:

dsc_9500.JPG

volt esküvői megjelenés másik fekete Alfával:

leabence896.JPG

volt OT premier Biatorbágyon:

dscn2130.JPG

és volt nyílt nap a Budaörsi Reptéren (igen, az egy Mercedes pompakocsi, az autógyártást temette :-)  ):

dsc_0909.JPG

és ez még csak az április!

májusban elmentünk Hajósra borozni a kollégákkal:

20150509_091724.jpg

júniusban volt megint Autók és Kávé, ezúttal a Kincsem Park helyett a ferihegyi repülős skanzenben:

dsc_0628.JPG

ahonnan egyből repülőrajttal következett a "szokásos" nagy utazás, Rijeka, a horvátok meghívására:

dsc_1127_1.JPG

nem minden probléma nélkül telt a dolog, itt például egy kútjelenet látható, mert az AC-pumpák sajnos az odaúton annyira legyengültek pár órás kánikulázás után, hogy gyakrabban álltunk meg, hideg benzinnel teletankolni a hűtés miatt. de erről még a poszt végén...

a horvát túra szokás szerint jó volt egyébként, a programnak mindig része a fiumei korzón felsorakozás mellett kellő mennyiségű hegyi vezetés és nagyon finom kaják elfogyasztása is :-)

dsc_1372.JPG

ezek után a totalcar szervezésében a Múzeumok Éjszakája interaktív programja következett volna, ha ... Andris kollégám nem felejti el becsukni a vezető oldali ajtót műhelyből kiállás közben:

dsc_1369.JPG

dsc_1368.JPG

túlnyílt az autó, és belenyomott a sárvédő panelba. 3 nap volt hátra a rendezvényig ... Gyorsfényező Misi eldobott mindent, és készen lett! Andrissal gyorsan összedobtuk a mechanikát, és este már mentem is "interaktívkodni" - azaz, ki lehetett próbálni az autóinkat menet közben (Tóth Andris fotója):

clipboard01.jpg

brutáljól sikerült a rendezvény, nagyon jó ötlet volt!

júliusban jött Alfacity, ahogy tavaly is, idén is Balatonfüreden:

dsc_0762.JPG

mivel árnyékos helyük volt a veteránoknak, elég sokat voltam az autó mellett, és sok mindenkivel beszélgettem, sőt végre a horvátok viszonozni tudták a látogatást. aztán forgatásra is hívtak, bekerültünk az idei hivatalos filmbe :-)

 

kezdett a pumpák nyüszögése olyan méretet ölteni, hogy augusztusban már csak annyit mentem, hogy kijárjam majdnem üresre a tankot a szerelést előkészítendő - szóval fekete macska inkább pihent, ahogy a szőrös 4lábúak is ebben a melegben:

dsc_1490.JPG

közben megjelent elöl középütt egy kis olajfolt ... ez úgy néz ki, mintha hátsó főtengely-szimmering lenne, ami ugye motor ki - motor be gyakorlat :-( bár nekem még van egy reményem, hogy hátulról a váltó leszedésével (amiben már van gyakorlat) megoldható a lendkerék lebányászása. de egyelőre nem folyik annyira az olio, hogy emiatt álljunk meg.

node a pumpák! ma nekiláttam ... leeresztettem a maradék üzemanyagot, és leoperáltam a két pumpát tartó konzolt, s ki belőlük a szereléket:

dsc_0815.JPG

aztán miszlikbe bontottam a csövecskéket, amiket cserélni fogok, mert van némelyiken felületi repedés, a konzolt meg 44 éve után fémre csiszoltam, lealapoztam, és kapott matt feketét, meg lesznek új gumi tartóbakok.

dsc_0824.JPG

a pumpák mennek bemérésre, hogy mit mutatnak terhelésre - áramfelvétel, melegedés, hozam. a szakirodalom szerint nem csak a szivattyú résszel lehet gond, hanem a túlnyomás-szabályzó szelep is eltömődhet, és beállhat. van mégegy fontos rész: ez pedig a megfelelő áramellátás - van egy csatlakozás a csomagtérben, ezt átvizsgáltam, megtisztítottam:

dsc_0826.JPG

valamint elöl a biztitáblán is le kellett cserélném egy rossz állapotú érvég-papucsot.

innen folytatjuk, ha a pumpákat bevizsgálták...

1 komment
2015. március 06. 23:05 - Spica

új szezon

most látom csak, tavaly augusztus óta nem írtam.

tavaly volt még:

visegrádi hegyi felfutóverseny (igazából átlagtartó), ami a Monti száguldáshoz tervezett szervezetének a tartandó pl. 35 km/h-s szakaszátlagokkal nem nagyon kedvezett, de azért volt alkalma, hogy kinyújtoztassa a lábait :-) nagyon tetszett a rendezvény, kell menni idén is!

dsc_0081.JPG

a 6. (tavalyra utolsó) totalcaros Parkoló Parádé, szokás szerint nagyon színes felhozatallal, és egyre erősödő olasz szekcióval

dsc_0198a.jpg

az ősszel benyálasodott idő miatt keveset került elő Lucrezia, de persze voltak hétvégi kirándulások meg hét közbeni munkába járás (mert veteránt látni akaró kolléga mindig akad).

sikerült az egyik alkatrész-forgalmazó kínálatában olcsó, és teljesen korhűn kinéző feszültségszabályzókat felfedezni, gondoltam, teszek próbát. az egyik a régi típusú mechanikus, a másik pedig új félvezetős elektronikus. nos, jelentem, régi autóhoz régi technikát kell alkalmazni, a régi működési elvű új alkatrésszel 14,2 V a töltőfeszültség hátul az akkumulátoron (ami combosabb, mint régen volt, és ez érződik az egész autó elektromos rendszerén, végre normálisan mutat a tank szintjelző például). a csodás új félvezetős szabályzó alapjáraton 16 V-ot szeretne tölteni, úgyhogy nagyon gyorsan ki is szereltem, mielőtt bármi galibát okozna.

clipboard.jpg

télen pihentünk, majd a februári napsütésben egyik hétvégén már nem bírtam tovább, szombat délután elhatároztam: gyerünk! ezt az autóval úgy tűnik, elfelejtettem közölni, mert némi elég lagymatag tekerés után az akku feladta (télen volt néhány indítás, ha kocsikat mozgattunk a műhelyben, ami ugye áramot fogyaszt, de a rövid út miatt nem termel). OK, töltőre fel, akkor majd másnap kocsikázunk. vasárnap újult erővel vágott neki az önindító a tekerésnek, de 3-4 kísérlet után is csak néhány fáradt hortyanásra futotta. a SPICÁ-ban van egy extra dúsító szolenoid, ami indításkor plusz benzint ad, persze ha nem pörgünk eléggé, akkor ezzel csak beköpjük a gyertyákat. reméltem, hogy ez 1 nap alatt kiszárad, dehát a tények makacs dolgok, úgyhogy nekiálltam gyertyákat drótkefézni és kiégetni.

íme a before

img_20150216_103935.JPG

meg az after

dsc_0363.JPG

na, innen már egyszerű volt, némi harákolás után életre keltek a hengerek, és a melegítés után a 2x3 kipufogódobból kiköpködtük a szutykot.

kapott a következő héten egy szett új NGK gyertyát, mert rájöttem, ugyan a kilométerek száma nem telt le, de biztos, hogy 2012 után nem volt gyertyacsere. ahogy a könyvben meg van írva, kicsit hangoltam is a keverékarányon, hogy kövessük az új gyertyák nagyobb szikráját.

ugye, milyen jól áll neki a napfény? :-)

img_20150215_192330.JPG

Szólj hozzá!
2014. augusztus 17. 11:03 - Spica

nyár

június után jött a július - és vele megint néhány kaland.

Alfacity már szokásos program több éve, de idén SunCity-be, Balatonfüredre szervezte az AlfaAmore, a 10 éves évforduló alkalmából. pokoli meleg volt, de az autó bírta, ráadásul az új, mediterrán helyszín jól áll az olasz dizájnnak:

DSC_0468a.jpg

az esemény előtti napon volt beharangozó is az m1 Balatoni nyár c. műsorában, ahol Lucrezia mólóra gurult, majd megjelent a TV-ben, még interjút is adtunk... 

DSC_0466a.jpg

a Millenáris Velodrom szokás szerint isteni rendezvény volt, kis csavarral - délutáni kezdés, lámpafényben végzés -, de oda a kis vadított 127-esünket vittem, amivel lehet pályán körözni, hihetetlen élmény :-)

utána viszont következett egy jegyesfotózás Etyeken Ritával és Zsoltival:

DSC_0488.JPG

(nem, nem én vagyok a volánnál :-P )

persze az autó mindig bevonzza a többi veteránt, a pince előtt parkolva megjelent egy zöld MG, jót beszélgettünk a sofőrrel:

DSC_0476.JPG

eljött az augusztus, ez a nyár tényleg arat, az Autók és Kávék rendezvényt a Kultmobil a ferihegyi repülős skanzenbe szervezte, isteni hátteret adtak a repcsik:

DSC_9387a.jpg

aztán egy spontán szervezett találkozó következett a Jalopnik ide látogató vezérkarával Karotta szervezésében, valami véletlen folytán a fekete Alfák megtalálták egymást a sok autó közt :-)

10511688_872540676098321_3812352693160378600_o.jpg

s végül egy esküvői fotózás egy aranyos faluban Győr mellett, Zsuzsával és Gáborral:

DSC_0057a.jpg

ja, hogy mi van a benzinpumpákkal? a biztosíték egyelőre nem olvadt meg, de melegben, tűző napon nem érzik jól magukat. most jól ideírom, hogy télen szét kell őket szedni, a hátsóhíddal együtt - hátha így tényleg meg is csináljuk :-)

 

Szólj hozzá!
2014. június 22. 22:23 - Spica

alimentazione

István Szolnokról jelentős lépést ért el a Montijával: egy kész, kilakatolt bódé áll a műhelyében, majd' 3 évvel azután, hogy az első képeket kaptam az akkor még elég romos autóról ...

ezt mindenképpen meg kellett tekinteni, úgyhogy némi egyeztetés után egy napfényes csütörtök délután útnak indultunk.

előszöris: az autó gyönyörű lett! Zolinak, a lakatosnak áldassék a neve :-)

DSC_9173a.jpg

összemértük a kocsikat, István lemérte Lucrezia magasságát is, és megint megállapítottuk, hogy ő majd inkább a szilentkeményítés felé megy, de nem ülteti meg az autóját - ami zöld lesz, visszakapja gyári színét.

nagyon finom fagylalttal hűtöttük le magunkat, és éppen az járt az eszemben, hogy kéne belőle adni az AC-pumpáknak is, odafelé úton ugyanis az utolsó tizenakárhány kilométert úgy tettük meg, hogy 3500-as fordulat felett kigyulladt a poszt címében is emlegetett piros jelzőfény a műszerfalon - ami azt jelenti, leesett a benzinnyomás! a motort leállítva és újra gyújtást adva borzalmas hangjuk volt a pumpáknak ... benzin volt elég a tankban a hűtéshez, de 35 fok meleg volt, már Budapesten is sokat mentünk, Szolnok felé pedig pont a pumpák oldalát sütötte a nap - valószínűleg túlmelegedtek, ilyen hangot már hallottam, amikor kiderült, el van tömődve a tank szellőzője.

oké, akkor vagy fel kell újítani ezeket a pumpákat, vagy kell keresni valamilyen kiváltó megoldást (természetesen, ezt a típust csak hiperdrága autókba szerelték, ennek megfelelően még a viharvert példányok is 1000€ fölött vannak ebayen, újat kapni lehetetlen).

ma délután gondoltam megnyújtóztatom az autó tagjait, meleg sincs, egy rövid kör nem fog ártani. nemafenétnem. egyszercsak megint kigyulladt a lámpa, de alapjáraton! és hallatszott a motoron, hogy szinte egyáltalán nem kap benzint ... épphogy sikerült elvergődni egy parkolóig. próbálgattam, de csak valami nagyon fura hang jött a pumpák felől. ennyi idő alatt ugyan nem melegedhettek meg, de lehet, hogy 43 év után most mondták be az unalmast végleg :-( éppen azon kezdtem gondolkozni, hogy itt hagyom a parkolóban a kocsit és járok egyet, míg lehül, de nem akartak felmenni az elektromos ablakok!

na, innentől lett gyanús a dolog :-) az elektromos ablakok engedélyező reléje ugyanazon a biztosítón van, mint az egyik benzinpumpa. a biztitábla jobb oldalán a felső biztosító műanyag teste megolvadt, nyilván így már nem érintkezett a két rézfül között. csere egy újra, és láss csodát, minden működik, van benzin, harap a motor!

újabb feladat tehát: megtisztítani mindent, hogy ne melegedjen a szerelvény, illetve kiszűrni, van-e mégis valamitől túláram. (szerintem nincs, egyszerűen az oxidos sarukra tippelek...)

hogy aztán a Szolnok felé észlelt jelenség ettől van-e - mármint, nem is melegedtek túl a pumpák, csak nem kaptak elég feszültséget - azt még nem tudom. de majd erre is fény derül.

PS: most látom csak, az ablak mellett a hűtőventilátor reléje is innen kap engedélyezést ... azt hiszem, elég fontos lesz üzembiztosra megcsinálni a biztitáblát.

Szólj hozzá!
Demone Nero