Demone Nero

2021. május 07. 21:37 - Spica

elefántfül

Visszakerült ma az ajtókárpit a helyére, persze kétszer kellett nekifutni, mert elsőre visszaraktam mindent, és utána derült ki, hogy miért is tépte fel az elefántfül ablak tekerője a most visszaragasztott műbőr részt: ferde a tengely.

clipboard03_1.jpg

Újabb visszabontás után látszott, hogy el van gyepálva az ablaksínhez hegesztett fül, amihez a tekerő meghajtóháza erősítve van. Nem tudom, miért kellett elgörbíteni, de mi most visszapajszeroltuk a helyére, így már merőlegesen áll ki a tengely a kárpitból. A biztonság kedvéért a tekerőgomb alá betettem még egy vékony alátétet, annyival is elemeli a kárpittól. Lehet most már forgatni, nem akad.

clipboard04_1.jpg

Megnéztem, miért esik szét a vezető oldali ülés háttámlája. Egyelőre a helyszíni szemle szerint nem azért, mert valami eltört, hanem azért, mert rosszul rakta össze a drága kárpitos ... a támla szivacsos része a támla hátlapjába egy-egy nyílásba akadó acélruddal kéne beakadjon, de annyira le van csúszva a szivacsos rész (valami az alsó felén nem tartja), hogy az acélrúd nem akad be. Feladat: ülés ki, háttámla szétszed, rendesen összerak...

Szólj hozzá!
2021. május 01. 13:56 - Spica

mondom, kilincs.

a héten csak kevés idő maradt a műhelyezésre, úgyhogy sok minden nem történt, csak reszeltem a kilincs lyukán az ajtón, és becsavaroztam a helyére, meg beállítottam a rudazatot, ami a kulccsal zárást intézi.

a régi állapotról csak egy végtelenül vacak fotót sikerült hirtelen keríteni, de így is látszik a különbség:

2021-04-30_08-26-18_2.jpg

a rég kilincsnek a kulcspajzsa is meg volt töfködve kicsit.

pxl_20210430_141652869_mp.jpg

az új viszont perfekt, és nagyon precízen működik minden funkciója.

megragasztottam továbbá az ajtó belső borításán a műbőrt, amit felgyűrt az elefántfül ablak tekerős nyitója, majd úgy kell összerakni, hogy a tekerentyű egy kicsit elemelkedjen a laptól. a tekerőgomb alsó része egy fekete műanyag tárcsa, ez el volt repedve keresztben, de most ezt is megragacsoltam. 

Szólj hozzá!
2021. április 23. 22:01 - Spica

Kilincs és más

A gyújtáselosztó tengelykapcsolóján valóban sikerült az ék helyének kiválasztásával állítani annyit, hogy most a főtengelyt jelre rakva az elosztó rotorja pont a kivánt jelre mutat, és az oszlopot még ettől az állástól előre és hátra is lehet mozgatni, tehát van játéktér.

A gyújtással tovább nem játszottam, mert az autó mögött egy nagy alkatrészhalom keletkezett közben, mert holnap némi logisztikai feladat lesz, én meg nem akartam mindenkit megölni a bejáratással, de azért beindítottam, pöcc-röff jár.

A délután további részében egyrészt bemásztam a műszerfal alá, és kicsavaroztam az ablaktörlő vezérlő elektronikát, hogy kicserélhessem. Az új (mármint, használtan vett másik) vezérlővel működik az 1. és 2. ablaktörlő fokozat, és ami nagyobb dolog, az ablakmosó funkciónál végre működik az együttes törlés, ez halott volt. A régi vezérlőt majd alkalomadtán szétbombázom, egy műgyantával kiöntött doboz, szóval javítani nem nagyon lehet roncsolás nélkül, de legalább megnézem, mi van belül.

s-l400.jpg

Következő szépészeti projekt a jobb oldali kilincs cseréje lett, ami persze megint előhozta a "veterán autónál semmi sem addig tart míg gondolod"-érzést. A probléma az volt, hogy maga a kilincs ferdén, befordulva állt a házában, illetve a kulccsal csak nagy bűvészkedéssel lehetett bezárni, állandóan visszapattant a belső gomb. Valami grandiózus csoda folytán sikerült az ebayen leütni egy első szériás (tehát ide való) és soha nem használt (NOS) jobbos kilincset elfogadható áron. 

Az ajtó belső burkolat lebontása után kiszereltem a régi kilincset. Rögtön kiderült, hogy átalakították a kulcsos zárás kis gömbfejes pálcáját, úgyhogy ráment némi idő, míg sikerült egy Fiat 127 alkatrészt találni, amiből már tudtam egy helyettesítő alkatrészt faragni (a régi kilincsről letört a gömbfej csonkja, helyette befúrtak egy tőcsavart, a pálca műanyag végéből meg a gömbfej házát kifúrták). A kilincs műanyag háza eltört, valaki körben ragasztgatta, kevés sikerrel, az egyik rögzítő tőcsavar talpa eltört, és a házból kitörtek egy darabot, ettől volt beesve a kilincs.

psx_20210423_201151.jpg

Az alsó a régi kilincs. Még meg kell néznem, a régi cilindert át tudom-e szerelni, hogy ne kelljen dupla kulcsot hordani, mondjuk nem akkora teher, de mégis :-)

Az új kilincshez ki kell picit reszelni az ajtóban lévő lyukon, itt tartottam, mikor ránéztem az órára, és rohanni kellett haza, szóval marad valami tennivaló szokás szerint.

Jegyzetként még pár dolog:

- sofőr ülés támla hátlapjának rögzítése, mert a kárpit csere után trehányul rakta össze a mester

- szellőzés szabályzó bowden újra javítása, ez volt egyszer már, csak megint beszorult a csappantyú

- első szélvédő kiszerel-beszerel, hogy újra legyen tömítve, mert itt ázik be kizárásos alapon az autó

- olaj hőmérséklet mérő műszer és gomba kimérése, elvileg a gomba új, szóval a műszerfalat kellene felnyitni

- lábtér szőnyeg csere / legyártatás, mert lefoszlott a gumi rátét

- ablakmosó tartály visszaszerelése

- klíma beüzemelése

Szólj hozzá!
2021. április 18. 16:19 - Spica

apránként

A héten megint csak egy délutánt tudtam a műhelyben tölteni, az egyéb apró-cseprő dolgok mellett az történt, hogy megjött az új gyújtáselosztó-fedél (a régi, már kétszer ragasztottat, ami ráadásul a kimenő kábeleknél is itt-ott repedt volt, eltettem tartalékba, bár Andris egyszerűen "ruttyó"-nak minősítette), és beépítettem a helyére.

Egy foggal odébb raktam még az elosztó kihajtását, mert az elforgatási tartománynak éppen a szélén került jelre a rotor, és úgy érezte magát legjobban a motor, de ugye nem lehet kipróbálni, hogy mi lenne még picivel odébb. Az egy fognyi tartomány sajnos túl sok lett, mert így a jel másik oldalára estünk ... így is elindul az autó, de megint nem jó így, alacsony az alapjárat, akárcsak az előbb, és stroboszkóppal sincs a helyén a lendkerék.

De azért 2 év után kimászott a műhely belsejéből, bemelegedett, rendben kapcsolt a ventilátor, kibüfögte magából a kipufogó a szmötyit, leégett a por a leömlőről :-) Szóval jár-kel, megy mindene, veszi a lapot.

A gyújtás beállítására van egy köztes szabályzási lehetőség is: az elosztó tengely alján lévő gumibogyós tengelykapcsolónak 4 ága van, tehát 90 fokonként lehet összeilleszteni a kihajtó tengellyel. A tengelykapcsoló tárcsája ékkel van felütve a tengely végére, de az éknek 3 pozíció van kimarva nem pont 90 fokokkal odébb, hanem pici eltérésekkel. Azaz pár fokot itt is lehet még állítani, aszerint, hogy melyik helyre ütöm fel a három közül (a rajzon csak egy szerepel, de tényleg 3 van):

 clipboard01_5.jpg

Itt folytatom legközelebb.

Szólj hozzá!
2021. április 09. 19:11 - Spica

s végre jár!

Lelőttem a poént a címben. De hát ez a lényeg!

Megjöttek az összes alkatrészek kintről, lett tehát 3 gyújtásmodulom és 2 trafóm, plusz Andristól (aki Ladázik) kaptam egy csodaszép Lada elosztót, amiben van kenőfilc foglalattal és mégegy szép (négyzetes végű) átvezetőcsavar is.

Ezekkel mind felszerelkezve ma délután bevonultam a műhelybe, és elkezdtem összerakni a dolgokat. Lepróbáltam a két most jött modult, rendesen vettek fel áramot, és halkan sípoltak - ez jó jel. Lemértem a trafót, az is a megadott tartományba esett. Kiszaladtam a boltba venni kerek sarukat a trafó csatlakozóira, elkészítettem a vezetékezést, helyükre raktam az alkatrészeket, összedugdostam a gyújtáskábeleket a megfelelő sorrendben, hogy az 1-5-4-2-6-3-7-8 gyújtási sorrendet kiadják.

Beültem, gyújtást adtam, indítóztam - hát tekerni teker, de nyilván az akku nincs a helyzet magaslatán, indítózáskor bevillan az alacsony benzinnyomás lámpa, ami azt jelzi, leesett a pumpák feszültsége. Jó, akkor töltök, ebédelünk úgyis. Kicsit izmosabb akkuval újra, ekkor néhány kísérlet után óriási pukkanás jött a kipufogóból, illetve pont akkor akart volna forogni, mikor levettem a gyújtást - ami biztos jele annak, hogy el van cserélve a két gyújtókör és semennyire sincs helyén az egész!

Megnézem az ábrákat, hát valóban, olaszosan az egyik ábrán másként van rajzolva az A és B kör bekötése a megszakító kalapácsokhoz, mint a másikon. Csere tehát! Visszaülök a volán mögé, és elsőre elkapja a motor, kicsi tekerés a gyújtáselosztón, és még jobban jár. Óvatosan a gázra lépve még a lapot is veszi. Mivel bent állt az autó a műhely mélyében, nem akartunk tovább büdösíteni, a kitoláshoz viszont logisztikázni kell, úgyhogy azt majd jövő héten. Akkor majd bemelegítjük és megnézem, mit kell még finomra hangolni. De ez így nagyon bíztató volt :-)

A dokumentáció kedvéért teszek be fotót, hogy mi a helyes bekötés az elosztón (csak magamnak: kék vezetékes modul és trafó az "A" kör, fehér vezetékes pedig a "B"):

pxl_20210409_135423503.jpg

Persze szerelés közben a már eleve törötten kapott gyújtáselosztó-fedélnek megint letört az egyik sarka. Nem csodálom, sok évvel ezelőtt ragasztottam utoljára, hát megöregedett. Levakartuk róla a régit, kapott kétkomponensűt, aztán ha megszáradt, összerakom. Van még egyébként is mit véglegesíteni, babonából nem tekertem vissza minden csavart.

Szólj hozzá!
2021. március 31. 22:25 - Spica

ötletek

Közben István barátomnak, aki Montit épít, de ifjú és bohó korában Ladázott, ötlete támadt: a Zsiga gyújtáselosztó talpcsapágyán kb. ugyanolyan filc van, mint ami az én elosztómból hiányzik - úgyhogy ezt a problémát megoldani látszunk, csak kerítenem kell egyet (a régi fajta jobb, láttam újakat képen, de más a filc befogó megoldása)

messages_0.jpg

Nézegettem újra a Szent Alkatrészkatalógust, és elindult a fejemben a vezérhangya a következő lépéshez. Annak idején, mivel a gyárihoz képest maximumra elfokolva (30 fok) szerelték össze az optós gyújtást, a motorgenerálkor nekünk is el kellett fokolnunk az elosztót összerakáskor, talán 2x is. Maga az elosztó nagyon keveset állítható a helyén, a tengelykapcsoló meg csak 90 fokonként állítható, viszont a vez.tengely kihajtásánál foganként odébb lehet tenni. Ezt eddig úgy csináltuk, hogy a kékkel jelölt egész derékszögű kihajtás házat leimádkoztuk a motorról "in situ" (nőgyógyászok előnyben), elfordítottunk egy (két) fogaskerék fognyit, aztán visszaimádkoztuk.

clipboard04.jpg

Ez persze elég megterhelő, és most, hogy visszaáll a gyári mechanika, a korábban elrakott pár fognyit vissza kellene raknunk. Nade ... mi lenne, ha a zölddel jelölt tengelyt szednénk ki? Van az a 3, pirossal jelölt leszorító alátét + csavar, azokat ki kell imádkozni, és onnan már csak úgy hopp kijön a tengely... Nos, a csavarokat valóban egyszerű kiszedni, csak fel kell az egyik hátsó kereket emelni, és 5-ösben tekerni, hogy a négyszögű csillag között a három csavarból egy-egyhez hozzáférjünk.

pxl_20210331_141006251.jpg

Ha idáig eljutottunk, a csapágy természetesen ragaszkodik a helyéhez ... És itt egy síma lehúzóval nem boldogolunk. Andrissal azonban gyártottunk szerszámot :-) Hozzávalók: húzókalapács, kicsi kétágú csapágylehúzó, amit nem sajnálunk (mert vágni fogjuk és hegeszteni), meg némi csavaraprólék:

clipboard03.jpg

Erőteljes huzkodások árán miénk lesz a kincs, kijön a tengely:

pxl_20210331_133552023_mp.jpg

Rajta egy német FAG csapágy, megpörgettük: marad a helyén, mert semmi baja (alulról a motor olajköre keni). A derékszögű kihajtás házát kicsit kipucoltam, a fenekére nézve látszik a motorból kijövő fogaskerék illetve az alsó bronzpersely, amiben a tengely vége fut:

pxl_20210331_133528544.jpg

clipboard02.jpg

Innen már "csak" annyi a feladat, hogy a tengelyt összedugjuk a gyújtáselosztóval, amire felszereltük a rotort, az alsó rotorkart az elosztó házán lévő zölddel karikázott rováshoz állítsuk, majd tekerjünk vissza a rotoron annyit, hogy mikor a helyére illesztjük az egész hóbelevancot, akkor a ferde fogazás miatt elforduló rotor pont visszaérkezzen a helyére.

clipboard01_4.jpg

Visszaillesztés előtt a motort 1. henger felső holtpontra és -5 fok előgyújtásra kell állítani, ami a lendkeréken az "AF" jel. Félig beillesztés után le kell emelni a gyújtáselosztót a tengelykapcsolóról, és meg kell jegyezni, hogyan volt rajta (pl. az egyik gumit tegyük át lyukból tüskére), majd kalapáljuk be helyére a tengelyt. Húzzuk vissza a 3 csavart a csapágy szélét leszorító lemezkékkel, és meg is vagyunk!

Itt hagytam abba, mert meg szeretném most már várni a Németországból érkező hiányzó alkatrészeket, nem barkácsolok egyetlen gyújtáskörös üzemmódot.

Szólj hozzá!
2021. március 28. 22:39 - Spica

vásárlás

Azóta még nem tudom hányszor túrtam fel a műhelyt, de nem leltem a hiányzó gyújtótekercseket. Nosza, nézzünk körül az interneten, ami széles, tágas és minden kapható rajta. Kb. a második találatra nevetséges áron Németországból került is egy trafó! Ide is ért, én meg elkezdtem visszaépíteni a kábelezést a motortérben.

A trafó azért érdekes, mert ezt a BOSCH kifejezetten a CDI (töltéstárolós) gyújtáselektronikájához gyártotta, máshoz nem jó. Lemértem, a primer tekercs ellenállása 0,5 Ohm, míg a szekunderé 700 Ohm, ami a nagy könyv szerint benne van az egészséges tartományban.

pxl_20210326_135644720.jpg

Annyira nem jó máshoz, hogy már a csatlakozói sem jók! Mármint, a középső érintkező az OK, de a szélső kettő a szokásos menetes (vagy arra csavart papucsos) helyett egy rádugós kör keresztmetszetű:

pxl_20210326_135636872.jpg

Ehhez persze megint keresni kellett ellendarabot, az autóban lévő eredeti kábelekről az eredeti csatlakozót nyilván már levágták. Végül sikerült két hangszórókábel végén lelni ilyet, rögtön át is forrasztottam.

A gyújtásmodulhoz már a múltkor visszahúztam a korábban elvágott tápellátást, most visszagyógyítottam a végeket, és az egy darab létező modult beszereltem a helyére, megkapta a csatlakozókat:

pxl_20210326_135620649.jpg

A gyújtáselosztót be kellett még hangolni, részint a kalapácsok hézagját 0,35 mm-re, részint pedig a két kalapácsot egymáshoz képest 45 fokra. Ehhez célszerű egy kis segédletet készíteni: az elosztó tetejére kétoldalas ragasztóval illesztett körtárcsán a satírozott részek a kalapácsok zárt-, a fehérek pedig a nyitott állapotát jelzik. A rotort szorító csavar helyére egy hosszabbat bedugva és forgatva - miközben egy rövidzármérővel figyeljük a kontaktot - könnyebben végezhető a művelet:

pxl_20210326_135612235.jpg

Eddig megvolnánk hát, most jön a fekete leves: le kell szerelni a kihajtást a motor hátsó oldaláról, visszaállítanunk a holtponthoz képesti 5-6 fokot, mert azt korábban az elektromos gyújtás miatt eltekertük. Innen folytatjuk.

Addig azonban: boldog várakozás a postásra, ugyanis valami csoda folytán ha nem is potom, de nagyon jó áron sikerült lőni mégegy gyújtótrafót, illetve két gyújtásmodult kb. egy áráért! (Ha valahogy mégis megkerülnek az alkatrészek, akkor legfeljebb pénzzé teszem őket, elég kelendőek...)

Ui: azóta megnéztem a Szent Alkatrész Katalógust: a két excentersúly azonos cikkszámon szerepel, szóval ... lehet, hogy a gyártási szórás, vagy a ráragadt kosz miatt az egyik nehezebb, de valójában nem :-)

Szólj hozzá!
2021. március 13. 22:03 - Spica

keresés

Elkezdtem összerakni a gyújtáselosztót.

Először kipucoltam a röpsúlyok mechanikáját, és újra kentem grafitos zsírral. Egy leírás szerint nem mindegy, melyik röpsúly sonkába kerül a hosszabb rugó, elvileg a könnyebbik súly meg van sárgával pöttyözve. Nos nálam természetesen semmiféle sárga pöttyözés nem látszott már, úgyhogy a kedvesem konyhamérlegét kikölcsönöztem - az egyik súly 51 g, a másik 50 g. Szerintem ez a mérleg mérési hibáján belül van :-) De azért ahogy írják, a könnyebbik súly kapta a hosszabb rugót. 

Visszapakoltam a házba a tengelyt, és becsavaroztam helyükre a megszakítókat a kis platnikkal. Na, innentől nem forgott többé a tengely :-) Az optoelemeket tartó platni vaskosabb volt, és én az azt rögzítő csavarokat használtam újra, de így túllógtak lefelé, elakadtak a röpsúlyokban. Oké, keressünk négy szép és egyforma, hosszban és átmérőben megfelelő csavart. Turkálunk, válogatunk. Meglett, csavarjuk helyére.

pxl_20210312_152433780.jpg

Ki kéne valahogy vezetni a két kalapács vezetékét - csakhogy az optoérzékelők beszerelésekor a szigetelt átvezetőket kidobták a helyükről, azon jött be 3-3 vezeték egy gumi szigeteléssel. Nosza, keressünk bontott gyújtáselosztót, biztos van benne ilyen csavaros átvezető. Turkálunk, válogatunk. Nincs. Kb. minden elosztónk BOSCH, azokban mind négyzetes, becsúsztatós átvezető van (amihez keresünk az ugye Marelli). Találtam egy Skodát. Abból már kilopta valaki ... találtam valami franciát, abban volt egy. De nekem kettő kell... Jó, akkor csinálni kell valahogy - csavar van dögivel, csak műanyag szigetelő bigyula kell. Turkálunk, válogatunk, kínomban átnéztem mindent, végül Alex barátom családi örökség "ömlesztett ketyere" dobozában tökéletes formákra akadtam, kívülre/belülre egyaránt találtam szigetelőket! Majdnem mint a gyári! Nem tudom, mire valók, de nekem pont ez kell :-) Persze még hézagot kell állítani, meg 45 fokra rakni egymáshoz a két megszakítót, de azt majd a felső csapággyal a helyén.

pxl_20210312_152454454.jpg

Eredetileg lenne még egy pici olajzó filc nekiszorítva a kalapácsokat löködő négyszöges tengelynek, persze azt is kidobták, fellelni nem lehet ilyet, úgyhogy erről lemondtam, majd finoman zsírzunk.

Mi is kell még? Ja igen, kellene a gyújtás modul, kettőből egy megvan, de megoldjuk a vészkapcsolással. Meg a két BOSCH trafó. Az ám, azok hol vannak? Ahol lennie kéne, ott nincs. Turkálunk, válogatunk a polcon meg a környékén, egyre nagyobb sugárban, nincs. Másik helyiségben, ahol régebben volt, turkálunk, válogatunk a polcon, nincs. Két napja ezen töröm a fejem, hogy hol lehet. Más gyújtáshoz nem jó, tehát még tévedésből se kerülhetett más autóba, meg amúgyis, azokat az alkatrészeket másutt tartjuk.

Nem tudom. Amint lesz megint időm, megyek keresni...

 

Szólj hozzá!
2021. március 08. 14:53 - Spica

Újra

Nem, nem szűntem meg, nem, az autó sem szűnt meg, csak:

- gyerek érkezett a családba

- lakást vettünk és újítottunk fel szerkezetkészből.

Valahol ott hagytuk abba 2 éve, hogy megyünk kiállításra az autóval. Valóban, a 2019-es AMTS-en márciusban az autó beállt a HF Integrale standra:

fb_img_1553194951314.jpg

2019-03-23_05-25-36.jpg

aztán áprilisban elmentünk többekkel egy Mátra - Bükk túrára, ahol a téli fagy után lukas és a nedves avartól csúszós kanyarban megúszott a kocsi segge, és hozzásimult a szalagkorláthoz valahol Lillafüred fölött. Próbáltam gépészkedni is, meg szerencsém is volt, így semmi komoly nem történt, az autó oldalán persze lett sérülés, de kikalapálható és lefesthető mértékben, csak a legelső és leghátsó panelek kaptak pofont, se ajtónak, se tükörnek, se díszlécnek semmi baja.

dsc_0378_1.JPG

dsc_0377_1.JPG

Ekkor jött el a pillanat, hogy keresünk ráérő lakatost, aki meg is lett, majd mikor sorra kerültünk volna és szeretett volna átállni egyik udvarból a másikba, Lucrezia megmakacsolta magát, úgyhogy trélerrel visszajött a műhelybe, hogy a motorját a bejáratás után beállítsuk - elsősorban a gyújtásra gondoltam, és végül arra jutottunk, itt lett igaza Seppnek, a svájci SPICA felújító mesternek, hogy az optocsatolós gyújtás átépítés miatt elromlik a röpsúlyos gyújtáselosztó karakterisztikája - ugyanis a kalapácsok löködése jelentős ellenállást okoz, ezek nélkül túl hamar fokol el a mechanika. (Az optós időkben, azaz az elmúlt években gyakorlatilag a szélső állásba voltak ragadva a röpsúlyok, belekövült zsírral - ergó a probléma nem lépett fel, ehhez lőtték be korábban a rendszert)

Oké, építsük vissza. Igenám, de: közben nyár lett, és el kellett mennünk tanulmányi kirándulásra Torinoba és vissza, később megjött Berci, a kisfiunk, aztán tél lett, és lakást kellett szétverni és összerakni és költözni, ja, meg COVID is lett úgy párhuzamosan.

Közben számba vettem, mi hiányzik:

- eredeti BOSCH gyújtásmodulok > ebből lenne 3, de most csak 1 van nálam, sebaj, be lehet kötni ún. vészüzembe 1 modullal a gyújtást, csak nem lehet 5000 rpm fölé forgatni a motort, később a másik 2 modulomat majd visszakérem persze;

- eredeti BOSCH gyújtás trafók > ebből megvan a 2 valahol a polcon;

- eredeti Marelli gyújtáselosztó > na ez a bibi, mert 80%-ban megvan, de kellene bele két megszakító kalapács az optók helyett. Kalapácsot lehet kapni a sarki fűszeresnél is, de az alaplapot, amire felszereled (tengelykével és kis excenteres beállítócsavarral), na azt nem.

dsc00837.JPG

Hosszú kutatás után 3/4 évet leveleztem egy olasz kereskedővel, aki váltig állította, hogy neki van ilyenje, kettő is, és most már aztán mindjárt megtalálja. 3/4 év után bevallotta, hogy túl picik, és nem találja őket ... 

Mit csinálunk ilyenkor? Kutatunk tovább. Sikerrel jártunk, de sajnos Svájcból jöttek (azért sajnos, mert 2 hétig vámolták) de legalább eredeti Marelli és vadonat új, polcon maradt készlet. Mellékesen vettem melléjük egy bontott ablaktörlő elektronikát, mert szerintem a régi megfeküdt, amikor zárlatos lett a középkonzolban a kapcsoló, így egyes dolgok nem mentek benne.

Pénteken pedig nekiálltam hosszú kihagyás után ismét autót szerelni! Kifűzögettem az utángyártott gyújtás dolgait, visszafűzögettem az eredeti helyükre kábeleket, szétszedtem az elosztót. Tiszta a pálya, most jön a régi elemek visszaépítése, ha minden igaz, még a héten. Aztán újra holtpontra kell állítanunk az elosztó rotorját, mert ezt jól eltekergettük a fenébe. Aztán drukkolunk.

Képzeljétek, már van 1:87-ben is Montreal!

pxl_20210217_122650617.jpg

Szólj hozzá!
2019. március 18. 16:01 - Spica

indul a szezon

... mégpedig Parkoló Parádéval.

img_20190317_113843.jpg

ez még a beeresztés előtti várakozásnál készült - de ugye implicite magában foglalja, hogy a kocsi eljutott addig lábon, önszántából :-)

az első párszáz méteren volt egy kis kevéshengerezés, aztán egy nagyobb egyenesben kihuzatásnál egy pukk, és onnan meglettek a hengerek. alapjáratot kell állítani, mert az valahol eltűnt, de egyébként teszi a dolgát rendben.

következő hétvégén pedig kiállításra megy!

Szólj hozzá!
2019. január 08. 14:30 - Spica

elektronok

tavaly október végén járt utoljára hosszabbat az autó, voltunk vele Székesfehérváron egy Autók&Kávén (marhára hideg volt), és a visszaúton egyértelműen kevés henger üzemelt. ezt betudtam a hevenyészve beállított befecskendező rudazatnak (mikor nyáron szétlazult a nem lehúzott kontraanyák miatt), de egészen mostanáig nem jutott rá időm, hogy újra ránézzek.

kezdetnek kíváncsi voltam, elindul-e szerelgetés nélkül újra az autó. beültem, adtam gyújtást - és nem akart kialudni az alacsony benzinnyomást jelző lámpácska. hát jó, lemerült ennyire az akku. töltőre rakva alig vesz fel áramot, úgyhogy nem ez a baj. nézem a benzinszintet, nagyon alacsony, kb 0-n van. jó, OK, én úgy emlékeztem, hogy nem ennyire kevéssel raktam el az autót, dehát ki tudja, elpárolgott. elmentünk egy kanna benzinért. betöltöttük. még mindig nem jó, hiába ment fel negyedig a tankjelző, még mindig csak nyüszögés van és ég a piros lámpa. OK, akkor nézzük meg a biztosítékot.

dsc_0212.JPG

ez a két biztitábla közül a jobbik, ez még a gyári eredeti (valaha régen a balabbikat cseréltem). a legfelső 2 bizti adja az AC pumpáknak meg a gyújtásnak az áramot. ahol pirossal van bekarikázva, ott a probléma. a jobbról lévő barna kábelen érkezik az áram, és bal oldalra feldugott fogyasztóknak megy tovább. igenám, de réz szegmenseket összefogó szegecs a bakelit alapba van beütve, ami a kortól / melegtől / rezgéstől reped, és kilazulnak a réz vezetők. ettől mind a két felső biztosító eléggé esetlegesen kap csak áramot. nosza, a szegecset gazdagon megküldtem folyasztóval, ónnal és pákával.

láss csodát, mindjárt van is áram meg szivattyúk!

de még mindig nem nagyon indulunk - hát lássuk a gyertyákat, gondolom sikerült beköpni rendesen. valóban, elég lucskosak, ahogy szedem ki egymás után, míg el nem érek a 2-es hengerig, ahol valami nagyon furán néz ki...

bp7es.jpg

a piros nyílnál jelölt középső fegyverzet az egészen egyszerűen nincs meg ... első gondolatom az ijedtség, hogy a) elfogyott, mert valami anomália van a 2-esben; b) letört, és megkajálta a motor. aztán nézem jobban, a gallér mögött lévő darab vége nagyon szép, mintha gyári lenne. letöröm a felső porcelán szárat, hogy a belső részt megfoghassam - hát szépen vissza lehet tolni kifelé a helyére a középső szálat, azaz csak visszahúzódott. ez egyrészt tök jó, mert nem kajált meg semmilyen fémet a motor, másrészt meg én még ilyet nem láttam, nem tudom, mitől lehet (a gyertya felső vége, amire a pipa megy, az nem húzódott ki). nyilván az sem használt az évek alatt, hogy kábé 20x lettek kiégetve rossz indítózások után...

szóval kapott egy új garnitúra gyertyát, kapott egy újabb, gondosabb rudazat beállítást, és röff, egy pillanat alatt elindult. bemelegítés, járatás után sikerült valami alapjáratot is összehozni, de most hosszabb próbaútra nem futotta, innen megyünk tovább, ha megint lesz 1-2 napom (és nem lesz hó).

Szólj hozzá!
2018. augusztus 27. 10:19 - Spica

nyár van

méghozzá egyre forróbb nyarak vannak, meg egyébként is ki van ülve a 45+ éves szivacs, és hullik belőle a sárga por, úgyhogy megteremtettem az előfeltételt egy téli programhoz: ülésfelújítás lesz. az új huzat textil betétes, és a gyárihoz hasonlóan perforált hátú, úgyhogy kevésbé lehet majd beleizzadni, mint az eddig műbőrbe.

dsc_2874.JPG

dsc_2875.JPG

dsc_2877.JPG

dsc_2878.JPG

a hőségben pont emiatt nem is nagyon használtam az autót (neki sem tesz jót), a kellemesebb időben folytatom majd a bejáratást.

Szólj hozzá!
2018. július 16. 18:43 - Spica

megy tovább...

...a találkozók sora, szombaton reggel Autók & Kávé volt az Aeroparkban - természetesen péntek esténél előbb nem jutottam hozzá, hogy visszaállítsam a gázrudazatot. gyorsan összehangoltam újra, az alapjárati csavart csak úgy tessék-lássék beállítottam, mert ahhoz be kellett volna melegíteni a motort, inkább beraktam egy 19-es villáskulcsot a csomagtartóba, hogy ott a helyszínen a meleg motoron tudjak állítani - így is lett, megint van stabil alapjárat, és megy tovább az autó is.

persze miért legyen egyszerű az élet, amikor visszaszereltem pénteken a légszűrőházat, az alapjárati levegő blokk egyik rögzítő tőcsavarja elnyíródott. pedig isten bizony nem izomból húztam meg.

de ma Andrissal közösen kibányásztuk a csonkot, és kapott helyette egy frissen galvánozott másik M6-os szárat:

dsc_2858.JPG

úgyhogy minden rendben és egyben van, a bejáratás folyik tovább!

 

Szólj hozzá!
2018. július 11. 15:42 - Spica

második út

...amely pedig Zánkára vezetett, a 2018-as AlfaCityre.

tulajdonképpen minden probléma nélkül abszolváltunk újabb 300 km-t, egyetlen gondot a túra végére ismét megemelkedő alapjárat jelentett. hiába kukkoltam megint a levegőcsavart, az korrektül a helyén volt, és nem is nagyon érdekelte a motort, ha megpróbáltam vele elfojtani a levegőt.

a megoldás már a műhelyben derült ki: ismét a hanyag szerelő (azaz én!) tipikus esete forgott fenn: nem kontráztam le a pillék állító rudazatának egyik pálcáját, így az a rezgéstől tekeredve hosszabb lett, és ezzel nagyobb gázt adott le nem nyomott pedálnál is. szóval állíthatom be újra...

azért egy díjat sikerült begyűjteni :-)

28425901877_7f86fc10ef_k.jpg

Szólj hozzá!
2018. július 06. 12:04 - Spica

első út

lett papír, hazaértem időben Tbilisziből, és el tudtam autózni tegnap a Montival Zsámbékra egy Alfa Romeo élménynapra.

dsc_2814.JPG

ez ugye kb. 2x30 km autózást jelent, egy része pályán.

tapasztalatok:

- húz rendesen, nem fullad, stabil az alapjárat, nem melegszik, elindul, veszi a lapot menet közben.

- a motor homloklapján valami szivárgás (olaj?) nyoma van, csekkolni kell majd rendesen, hogy ez csak kosz, vagy tényleg jön ott valami

- használat után újraindítva nyüszögnek a benzinpumpák - lehet, hogy az állott benzinből kivált valami mézga a tankszűrőn? vagy nem kapnak elég feszkót, rá kéne mérni...

- van egy folyamatos sípolás menet közben, ami mintha nem függne sem fordulatszámtól, sem sebességtől, még nem jöttem rá, mi ez (lehet, hogy kapcsolódik az előző ponthoz? vagy a következő bekezdéshez?)

utána még este elmentünk csak úgy autózni egy kicsit, aholis menet közben elhagytuk az alapjárati levegő csavarját... hallatszott valami csattanás, de én megnyugtattam magam, hogy csak valamin áthajtottunk, de aztán a 2-3000 közé felragadt alapjárat meggyőzött róla, hogy meg kell állni és megnézni a motorteret - szerencsénk volt, és visszafordulva elsőre meglett az alkatrész. erősen lehúztam a kontraanyát, hogy ne jusson eszébe mégegyszer kitekeredni...

holnap irány Zánka, Alfacity.

Szólj hozzá!
2018. június 30. 22:06 - Spica

forgalmi...

Na, az még nincs.

Volt sikeres fékmérés, aztán volt sikeres műszaki vizsga, de... Ez egy túl ritka autó, nincs benne a vizsgabázis lokális adatbázisában, szóval központilag kell lekérni, azaz nem kaptam meg az érvényességi bejegyzést, majd a jövő héten... Kicsit szorosnak tűnik a menetrend, mert már elvileg csütörtökön meg kellene valahol jelenni, na mindegy, majdcsak lesz valahogy .

Szólj hozzá!
2018. június 28. 11:45 - Spica

papír

éljen a magyar stílusú ügyintézés, ahol a 2 hét alatt megjövő papírt végül 3 hét után magadnak kell megszerezned belsős összeköttetések igénybe vételével ...

de van 4. számú melléklet végre! lesz egy fékpad teszt ma délután, és ha az sikeres, akkor holnap hajnalban megy az autó műszaki vizsgára.

Szólj hozzá!
2018. június 06. 14:38 - Spica

haladás!

két dolog történt az utolsó bejegyzés óta:

- sikerült majdnem tökéletesen beállítani az autót! az A és B gyújtásköröket ellenőriztem oszcilloszkóppal, és tökéletesen 45 fokban vannak egymáshoz képest, ezzel nem volt gond. kapott mégegy rudazat-beállítást, mert a hangolási leírás magyarra fordítása után írtam még Seppnek, hogy ez így nem OK, mit csináljak még? a javaslata az volt, hogy a TA alatti csavar beállításához nézzem meg a hideg hézagot a SPICA emeltyűjénél. ez túl kicsi volt! az én TA-m egy picit túlméretes, úgyhogy az alatta lévő szabályzó csavart teljesen befelé kellett tekerni. a másik lépés az volt, hogy hiába van a lendkeréken jelen a gyújtás, a kalapácsos megszakító hiánya miatt túl könnyen elfokoló gyújtáselosztót még visszább kellett tekerni az oszlopon. eredmény: könnyű hideg- és meleg indulás, kiválóan belőhető alapjárat (a levegőcsavarral), torpanás- és durrogás-mentes felpörgés! vettem a neten csodálatos, szemcsével és sűrített levegővel működő gyertyatisztítót, megtoltam az NGK-kat, biztos ez is segített. megtaláltam a légmennyiségmérő műszerünket is az éppen szétpakolás alatt lévő műhelyben, a pilléket még ezzel precízen össze akarom lőni. 

- megpróbáltuk hirtelen még májusban elvinni veterán vizsgára, de már nem volt időpont. a mai lehetőség még tegnap este úgy nézett ki, hogy szintén nem jön össze, mert se Alex se én nem értünk rá, de valami csoda folytán Alex felszabadult, és némi várakozás után egy sikeres minősítést kapott! a hirhedt 4-es számú melléklet megérkezte után mehetűnk műszakira :-)

Szólj hozzá!
2018. április 25. 22:37 - Spica

S.P.I.C.A. pumpa beépítési útmutató

Ahogy ígértem, dokumentálok... Svájci németből fordítva.

Kéretik pontról-pontra követni!

0. Gyújtáselosztót beépíteni

1. Pumpa beépítése

- Az adagolás kezdetének beállítása (1. henger gyújtásra, aztán tovább tekerni cca. 3/4 fordulattal az "I" jelig a lendkeréken). Az elosztó rotor alsó karja hátrafelé mutat

- Mű TA-t nem eltávolítani

- A Spica aljzat tömítését paszta nélkül vagy nagyon kevés pasztával kell szerelni. Az olajozó nyílások eltömődésének veszélye áll fenn.

- A befecskendező csővezetékek csavarmeneteit zsírsprével be kell fújni. A hollandereket csak óvatosan kell meghúzni.

- Az összes pirosra festett beállító csavart semmi esetre sem szabad elállítani.

- A gyújtáselosztót kontrollámpával "AF"-jelre állítjuk. 5° előgyújtás (az elosztó "A" csatlakozóján)

Fontos: a nagyfeszültségű rész kábeleit távolítsuk el. (Kontrollámpa az akkumulátor + és az elosztó "A" közé)

2. Fojtószelepek beépítése

- A bal pillangó sort gumimadzaggal vagy gyengébb rugóval ütközésig húzni

- A gázbovden átfordító és a bal pillesor közti összekötő rudat beakasztani, és úgy beállítani, hogy a gömbhéjak a gömbfejeken kotyogásmentesek (nyomásra, zárt pilléknél). Ezután a rudat 1/3 fordulattal meg kell hosszabbítani.

- A bal és jobb sor közti összekötő rudat beakasztani, és úgy beállítani, hogy a héjak kotyogásmentesek (húzásra). Ezután 1/4 fordulattal megrövidíteni.

- A szabályzó emeltyű rúdját beépíteni, és úgy beállítani, hogy a felütköző csavar és a szabályzó emeltyű között 0,6 mm hézag van.

Ez az érték csak erre a konkrét pumpára vonatkozik.

A CO beállításához:

0,4 mm > szegényít

0,8 mm > dúsít

- Mű TA-t kiszerelni és a felszabaduló nyílásba 250 cm³ 20W50-es olajat tölteni.

- Valós TA-t beszerelni

3. Későbbi ellenőrzés (finombeállítás) bemelegítés után (a ventilátor bekapcsolt).

- Hűlni hagyni, míg a vízhőmérséklet 70° C lesz. Ennél a hőmérsékletnél a felütköző csavar és a szabályzó emeltyű között 0,05 mm hézag kell legyen (csak erre a járműre érvényes). Ha a hézag nem ennyi, a TA kiépítése után az alatta lévő csavarral be kell állítani.

Hiba nélküli működéshez végre kell hajtani a szög geometria beállítását.

A motor indításakor egy ideig eltarthat, míg az injektor csővezetékek üzemanyaggal megtelnek.

- A bemelegítéskor a pilléket szinkronteszterrel lehet szinkronizálni. Ennek során arra kell figyelni, hogy a fordulatszám ne süllyedjen 800 1/perc alá. A bal összekötő rúddal szabályozható.

Figyelem: a Montreálok fordulatszámmérője pontatlan. Külső fordulatszámmérőt kell használni (pl. gázteszterét vagy hasonló)

- Beállítási értékek: 800-850 1/perc: 6% CO. (Próbaút után a CO-tartalom kb. 1,5%-al csökken és a pumpa bemelegedésével megint emelkedik)

Megjegyzés: a benzintank lehetőség szerint legyen tele. Ha a környezetvédelmi értékeket nem érjük el, a szabályzó emeltyű összekötő rúdját kell rövidíteni vagy hosszabbítani. A legkisebb hézag 0,4 mm, a maximális 0,8 mm (CO beállítás). Közben figyeljünk a motor fordulatszámra (800-850 1/perc).

- Semmi esetre sem szabad a pumpa oldalán lévő szolenoidot elállítani. Ez nem CO-csavar.

Szólj hozzá!
2018. április 20. 13:33 - Spica

visszaesés

ugye ott hagytuk abba legutóbb, hogy:

"további tervek: bemelegítés, üzemmelegen alapjárat állítás, fordulatszámon további gyújtás-hangolás, gyújtáskörök 45 fokos relatív eltolásának precíz kimérése."

na, ebből az eleje megvolt, de nem lett stabil alapjárat. mivel Sepp teljesen más metódust írt le a befecskendező és a motor összehangolására, mint a gyári eljárás, gondoltam, kipróbálom a szervizutasítás szerintit. na, hát az még rosszabb lett, el sem indult az autó.

és ez ugye úgy megy, hogy próbálsz egyvalamit - nem indul - beköpte a gyertyákat - kiszeded, kiégeted, kikeféled - közben töltöd az akkut - vissza minden, állítasz másvalamit - nem indul - s így tovább...

mivel közben a munkahelyem nem eresztett, csak részletekben tudtam 3 napot foglalkozni az autóval, aztán úgy gondoltam, visszaállítom a Sepp-féle leírással, hogy egyáltalán menjen. ez lett meg tegnap estére (fura a hangja, mert telítésbe megy a mikrofon, de élőben nagyon szép):

amit látni a vége felé, a visszadurranást, na amiatt kell még a gyújtás hangolására rámenni. szerencsére oszcilloszkóp az van, idő kell majd megint. még egy további lépés is hátra van, ez a hangolás egy mű (fix) termoaktuátorral kezdődik, aztán a valóshoz már melegen kell hozzáálítani a tolattyúkat.

az extra leírást be fogom ide írni legközelebb, csak hogy meglegyen, mert egyszem koszos papíron jött a felújított alkatrészekkel együtt :-)

Szólj hozzá!
2017. december 01. 15:29 - Spica

gyújtás a helyén

úgy hozta az élet meg a munka, hogy nem jutottam hozzá, hogy tovább szereljek, pedig nem volt tökéletes a beállítás. nehezen indult az autó, strobival sem találtuk a jelet a lendkeréken.

a probléma gyökere a gyújtásoszlopban volt elásva, az elfokolást biztosító excenter mechanizmus (6 fok alapjáraton, 34 fok 3000 RPM fölött) meg volt ragadva a max. elfokolt állapotban, és ehhez voltak beszerelve az optoérzékelők a két gyújtáskörhöz. a felújítás során az excentert kipucoltam, úgyhogy alapjáraton vissza kellett állni a gyári előgyújtásra.

az optók visszahangolásához segítséget kértem az átalakítást annó végző emberkétől, aki elmagyarázta a konkrét optó sajátságait, ezzel az infóval felvértezve már nem volt nagy mutatvány megoldani, hogy 2. próbálkozásra az AF-jelre kerüljön a stroboszkópos beállításnál a lendkerék.

clipboard01_3.jpg

további tervek: bemelegítés, üzemmelegen alapjárat állítás, fordulatszámon további gyújtás-hangolás, gyújtáskörök 45 fokos relatív eltolásának precíz kimérése.

Szólj hozzá!
2017. szeptember 29. 19:46 - Spica

bent van

A Spica meg minden egyéb izé a helyén.

dsc_2240.JPG

Olajat kell még cserélnünk, de arra már nem maradt idő. Sajnos csak csütörtök - pénteken volt időm foglalkozni az autóval, nettó kb. egy nap. Persze mindenféle apróság kiderül ilyenkor, hogy mi maradt Svájcban (két biztosító rugó a gömbfejekhez pl.), de aztán csak összeállt.

Szólj hozzá!
2017. szeptember 22. 16:59 - Spica

nem hiszem el.

image001_2.jpg

image002_1.jpg

image003_3.jpg

image004_3.jpg

image005_1.jpg

image006_1.jpg

image007_1.jpg

image008_2.jpg

image009_1.jpg

image010_1.jpg

gyönyörű lett minden, szó se róla. kaptunk kis beszerelési útmutatót is.

jövő héten nekiállunk, kell olajat is cserélni, stb.

nota bene: természetesen ott volt a csomagban és a kísérő iratokban is a számla ... kézzel írva, németül, de ott volt. a magyar postát meg a vámhivatalt be kéne szántani és a helyét sóval bevetni.

Szólj hozzá!
Demone Nero
süti beállítások módosítása