vasárnap rászántam magamat, és kibontottam a középkonzolt a helyéből, hogy hozzáférjek a fűtőventilátor-kapcsolóhoz.
az persze rögtön kiderült, hogy a gyári vezetékjelöléshez csak nyomokban van köze a kapcsoló bekötésének, pl. az előtétellenállás fordítva van huzalozva (ami kb. mindegy is :-) ). a további drótok viszont teljesen más színűek, és eltűnnek valahol a műszerfal alatt...
bepróbálkoztam hát a motortér felől, ugyanis az már április óta gyanús volt, hogy van egy "fölös" relé, ami nincs jelölve a kapcs.rajzon. az első azonosított alany (mert az volt egyszerűbb) a hátsó ablak fűtésének reléje volt, ami szintén nem követte a kapcs.rajz bekötését - valami isteni sugallatnál fogva előkaptam a használati utasítást, amiben a gyári huzalozási rajz a klíma nélküli autók bekötését mutatja - és igen, ezzel már egyezik! újabb bizonyíték, hogy (az egyébként teljesen gyári) klímát utólag tették be. ezzel a három egy csoportban lévő reléből egyet kilőttem, a másik kettő pedig valahogy összetartozik: a második csak akkor működik, ha az első is kapcsolt már.
(az ablakfűtés a jobb szélső relé)
ez a második relé némi nyomozás után a klímahűtő ventilátorához vezetett, konkrétan a hűtőt vezérlő hőkapcsolót kirelézték (ismét egy megoldás, aminek köze sincs a kapcsolási rajzhoz). a drótok megbontásakor vettem észre, hogy a kapcsoló két saruját rövidre is csukták egy darab dróttal, hogy állandóan menjen a ventilátor... megijedtem, hogy a kapcsoló rossz, úgyhogy lebontottam róla a koszos kátrányos hőszigetelést:
(szépen felszigszalagozva ...)
a hőkapcsolót lánggal melegítve egyszercsak egy szépet nagyot kattan, össze is zár, aztán ahogy hül, megint kinyit - szóval működik. megnéztem rajta a gyártót / típust. meglepi, 40 év után: a) a gyártó még létezik; b) gyakorlatilag változatlan formában a termék is! gyorsan rákérdeztem, hogy a felirat alapján milyen hőmérsékletnél / hiszterézissel kellene kapcsolnia, remélem kapok választ. kiderült az is, hogy egy szép nagy bimetál korongot rejt a tok, s ahogy átugrik domborúból homorúba, az kattan ekkorát. további infó: ezt a kapcsolót nyugodtan lehet relé nélkül használni, mert akár 15 A-t is bír akár 220 V-on... elpucoltam, és hajlítottam hozzá egy rugós lemezes tartót, ami a rézcsőre szorítja a szigszalag helyett.
(a tartó a képen még nincs fent, balra van a klíma hőcserélője, az a sárga a kapcsolt ventilátor, jobboldalt meg a klímaszárító hengere)
fejlemény: a plusz relét "kiheréltem", átvezetékeztem meg saruztam a kábelezést (minusz 1 marék drót), és a két maradék relét visszapakoltam a tűzfalra (a vezetékek kaptak egy kis textilbandázst, mégiscsak szebb így).
persze így van egy luk a kerékdob tetején, a kép alján látszik, a kidobott relé füle hűlt helyén.
meglett az egész klíma szekció áramellátását adó vezeték, ami a biztitáblán rossz helyre volt dugva - ezzel sikerült benépesíteni az eddig üres 2. pozíciót, egyre jobban közelítve a gyári feliratozáshoz :-)
innen kellett volna úgy tovább mennem, hogy háttal bebukok a lábtérbe, és pedálokra lógó tarkóval elkezdem bogarászni a tűzfal tövét, hogy a klímavezérlő relé többi vezetékei (egy, ami a klímát engedélyezi, és egy, ami a klímakompresszor tengelykapcsolójának elektromágnesét vezérli) hová is mennek. na, ez kimaradt, mert a délután cipekedtünk is, és úgy meghúztam a derekam, hogy hagytam tennivalót a következő hétre is.
mellesleg közben az "őrzött lakatos" szépen haladt egy piros autóval :-)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.