Demone Nero

2021. június 29. 17:07 - Spica

csapágyak

Az úgy volt, hogy elmentem ma délelőtt a Saab-bontóba, ahol némi kavarodás után meg is találták a tegnap gondosan félretett ventilátort, ami valóban egyezett az enyémmel mindenféle fizikai méreteiben. Szépen el volt csomagolva, leltári cimkével, mely szerint "javítás nélkül beépíthető". Már ott tartottunk, hogy a számlát írják, mikor azért próbából megpörgettem a ventit. Pörgettem volna! Egy tapodtat nem mozdult. Jaj, hát majd mindjárt bejáratjuk. Megmozdult, de szorul, akkuról el sem indul. Megnéztünk még autóban egy fiatalabb típust, de az meg a Montreal tartókeretbe nem fog beférni. Szóval tartoztam az ördögnek egy úttal.

Mérgemben bementem a műhelybe, és "Mi van egy ventilátorban? Csapágy, tekercselés, szénkefe, mindegyikkel elbánunk!"-felkiáltással szétszedtem miszlikbe.

Állapotok:

  • a rotornak kutya baja, nincs leégve. Mondjuk azok után, hogy hidegen elindul többször is, és szépen tolja a levegőt, ezt vártam.

clipboard01_6.jpg

  • szénkeféből még van bőven, és a kommutátor is szép.
  • ez egy olyan verzió, ahol a stator mágnesek ki vannak rögzítve a ház oldalához, tehát azok sem szabadultak el.

pxl_20210629_100145264.jpg

  • innentől egyetlen valami maradt, a csapágyak.

A front csapágy az golyós, és szemmel láthatóan új, és ujjal megforgatva nincs semmi baja

pxl_20210629_100100475.jpg

A hátsó csapágy perselyes siklócsapágy - ez van a két szénkefe között a kettővel fentebbi képen. Nos, itt lesz az eb elhantolva, ugyanis szemernyi kenőanyagot sem találtam benne ... se olaj, se zsír, se semmi. Ennek eredményeként a tengely be is rágódott:

pxl_20210629_100111200.jpg

Nem nehéz elképzelni, hogy a bemelegedés és a hosszú üzem hatására ez a hátsó csapágy szépen beáll, és innentől az indító- meg az üzemi áram is szép nagy lesz. És ezt a motort felújította egy szakember. A szétvert szegecsek alapján az elülső gördülőcsapágyat ki is cserélte, de ... na mindegy. Így utólag visszagondolva, azért vittem el hozzá, mert ronda hangja volt. Mikor visszakaptam, rázkódott menet közben, de gondoltam, a lapátok miatt excenteres. Aztán ez a rázás elmúlt.

Megpolírozzuk, bezsírozzuk, összerakjuk, aztán teszteljük. Sajna szétszedés után már mennem kellett tovább, úgyhogy az összerakás egy másik napra marad.

Még valami megfogant a fejemben a Saab ventilátort a saját keretében látva: a drága olasz tervezők pont úgy tervezték meg a felfogató keretet, hogy a motor házának összes szellőzőnyílását elzárja ... Én ezt meg fogom furkálni :-)

saabfan1.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lucrezia.blog.hu/api/trackback/id/tr2616608270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Demone Nero
süti beállítások módosítása