Ahogy a múltkor írtam, egyedül nem boldogultam a stabil alapjárattal, úgyhogy írtam Sepp Bürginek. Josef (mert a Sepp ennek a becézése) azt ajánlotta, inkább telefonáljunk! Megállapodtunk a péntekben, az egy csendesebb napnak ígérkezett munkaügyileg, és feltárcsáztam.
Hát kérem, ez egy 3 felvonásos szeánsz lett :-)
1. Hideg beállítás és referenciapontok keresése
Egy eltekergetett autóból indulunk ki, tehát valami fogódzó kell. Egyrészt a SPICA fenekén lévő referencia hézag 5 .. 5.5 mm kell legyen (amíg hideg az autó, addig ez beakasztott vezérlőrudazattal is mérhető, mert a hideg TA miatt a hézagot a SPICA határozza meg). Ehhez nálam a túl hosszú (+1.5 mm) TA-t kompenzálni kellett: részint az alatta lévő állítócsavar teljes betekerésével, részint pedig a TA szabályzó végének hézagolásával (1 mm klingerit alátét). A másik fogódzó az üresjárati levegő csavarja, amit úgy kellene beállítani, hogy éppen levegőt kapjon rajta az autó, de ezt sajnos nálam kiherélték: hiányzik belőle a gumigyűrű, illetve a csavar kúposabbra lett reszelve. Ezért a teljesen zárthoz képest kicsit kinyitottuk, aztán a későbbiekben még kellett hozzányúlni. A hőfok beállítást középre raktuk.
Fontos, hogy a gyújtás beállításakor az AF ellenőrzésénél a parallaxis eltérés miatt a jelet a vezérműtengelyek közül kell nézni, és a két kör nyitási / zárási szögei megfeleljenek. (Az utángyártott, nem Marelli megszakító kalapácsok alátét lemezeit Sepp inkább Boschra cseréli, mert annyira nehéz őket beállítani). A pilléket is szinkronba kell tekergetni, de ezt később még pontosítjuk.
A SPICA vezérlő rúdjának visszakasztása után indítózunk, és az üresjárati fordulatszámot megpróbáljuk 800-850 RPM tájékán tartani úgy, hogy a bowden átfordító utáni első állítható rudat tekerjük (ez mindegyik pillét és a SPICÁt is állítja). Mérni egyszerűbb és pontosabb is, ha a motortérben egy műszert akasztunk az elosztóra. Ha van valamelyest stabil alapjáratunk, akkor fel lehet melegíteni az autót, míg a ventilátor el nem indul és ki nem kapcsol.
2. Meleg beállítás és próbaút
Ha bemelegedett a blokk, érdemes a pillék szinkronját mégegyszer légszállítás mérővel megnézni, mert az alumínium szívócsonkok és az acél tengelyek + pillék elmásznak. Nekem itt derült ki, hogy a jobbik hengersor sokkal több luftot kapott, ezt eltekerve persze esett a fordulatszám is, aminek megint utána kellett menni az első rúd hosszával.
Ha meleg a motor, akkor a SPICA referencia hézagnak kb. 0.5 mm-nek kell lennie, ha dúsnak érződik, akkor lehet 0.6-0.7-re is venni. Ezt a SPICA rúdjának fél fordulatonkénti tekerésével érhetjük el, ha ilyenkor elmegy a fordulatszám, akkor utána kell menni az első szabályzó rúddal. Közben be tudjuk állítani az alapjárati levegő csavarját is: annak a szívó lyukát befogva a motornak olyan 450 tájékán még éppen életben kell maradnia.
A két rudazat (első rúd + SPICA rúd), meg az üresjárati levegő állítgatása iteratív: mind a három hat egymásra (meg az alapjáratra), és csak sokadik kör után lehet elérni a fent leírt megkívánt helyzetet: stabil fordulatszám, megfelelő SPICA referencia hézag, jól reagáló alapjárati levegő csavar. Fontos még vizsgálni, hogy egy erősebb gázfröccs után hogyan reagál a motor, hogyan áll vissza az alapjárati fordulat: ha nagyon lassan esik vissza, akkor dús a keverék, ha visszaesés után majdnem összeesik a motor, akkor szegény. Ha jól értettem Sepp szavait, akkor egy kis alálengés még megengedhető.
Ha sikerült a kívánt helyzetet elérni, akkor a rudazatok és a levegőcsavar kontraanyáit le kell húzni, mert különben útközben szétrázódnak! Nem kell még a légszűrő házat visszatenni, induljunk próbaútra!
Ez nálam az első pár száz méteren elég darabos volt, a sok alapjárati hangolgatás alatt sikerült a gyertyákat jól beköpni, de aztán egy egyenesben meghúzatva helyreállt a rend, és egy majdnem félórás vágtázás után elégedetten tértem vissza a műhelyhez: az autóban van erő, lentről is húz, fent sem fogy el, és nem fullad meg, ha hirtelen gázt adunk. Ilyenkor ha még szükséges, után lehet állítani a kezelőszerveken, mert terhelés alatt melegszik be minden igazából.
3. Finomhangolás lehetősége
A finomhangolással az adott TA-hoz lehet igazítani a rendszert. Ehhez a bemelegített motort vissza kell engedni hűlni 70 fokra, a SPICA vezérlő rúdját ki kell akasztani, és a TA alatti finomhangoló csavart úgy beállítani, hogy a referencia hézag 0.05 mm legyen.
Seppel átbeszélve az események sorozatát, a TA túl nagy hossza annak az időnek az eredménye, mikor éppen össze volt ömölve az olaj+benzin kör. A TA-ba ekkor benzin jutott, ami viszont idővel el fog párologni, ahogy az autót üzemmelegen használom, így a TA a névleges értékre fog visszaállni - de ez egy több hónapos folyamat. A javaslat tehát: akár most is be lehet a 0.05 mm-es hézagot lőni, de ez a használattal elmászik, és utána kell menni. Én egyelőre ezt kihagytam, egy hosszabb próbaút vagy -hét után nyúlnék csak hozzá, de a szezon végén ezután is mindenképp vissza kell térni erre a pontra.
Szerettem volna a hosszú hétvégére az autót elvinni egy vidéki körútra, de kb. minden napra esőt mondanak, a frissen lakatolt JE sárvédőt viszont nem nagyon védi semmi sem a víztől, úgyhogy ez tolódik. A festést elvileg keddre irányoztuk elő.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.